Analyse

”Skibsdrengens fortælling” har få navngivne personer. Vi ser nærmere på to af dem. Den første er hovedpersonen Simon, som er titlens skibsdreng. Vi gennemgår hans udvikling i løbet af handlingen og viser, hvordan forholdene til Nora og Ivan er afgørende. Vi ser også nærmere på samekvinden Sunniva, som har stor betydning for Simons skæbne. Desuden belyser vi, hvordan personerne har psykologisk dybde. Vi behandler til sidst forholdet mellem Simon og Sunniva.

Handlingens miljø er især præget af forskellighed, både i form af forskellige nationaliteter, et skel mellem søfolk og landlevende (ikke-søfolk) og et skel mellem den skandinaviske og den samiske befolkning. Simon tilhører gruppen af søfolk, og vi påpeger, hvordan sømændenes miljø er hårdt, men beskrives neutralt.

Tekstens sprog er præget af høj stil. Teksten bruger også billedsprog, særligt omkring Sunniva. Billedsproget peger på hendes identitet som vandrefalk. Vi viser også, hvordan Sunniva og Nora har navne, som har med lys at gøre, og hvordan personerne også selv forbindes til lys i teksten.

Historiens fortælleteknik er klassisk med en skjult tredjepersonsfortæller, som er personbunden til Simon. Synsvinklen er derfor både ydre og indre fra Simons perspektiv. Vi viser, hvordan der er bagudsyn og skiftende fortælletempo i historien. Vi gennemgår, hvordan fortælletempoet passer med, at fremstillingsformen er blandet. Til sidst analyserer vi, hvordan tankereferat indgår i teksten.

Handlingens komposition er lineær, men med nogle spring i tid. Begyndelsen er en præsentation af Simon og hans miljø. Vendepunktet er Simons drab på Ivan, og vi viser, hvilken betydningen det dramatiske vendepunkt har for fortællingen. Slutningen er lukket, fordi hovedkonflikten bliver løst. Men vi gennemgår, hvordan slutningen samtidig peger frem mod Simons fremtid og på den måde alligevel er åben.

”Skibsdrengens fortælling” er svær at bestemme genren på. Vi viser, hvordan den på nogle måder ligner en novelle, men på andre måder ikke gør. Til sidst gennemgår vi, hvordan teksten selv forholder sig til sin genre.

På de følgende sider får du hjælp til at analysere ”Skibsdrengens fortælling”. Analysen kan både bruges til mundtlig forberedelse og til en skriftlig opgave. I analysehjælpen folder vi hver pointe ud, så den bliver grundigt forklaret. Det gør vi, fordi vi gerne vil hjælpe dig med at forstå teksten og finde ud af, hvordan vi egentligt gør, når vi analyserer.