Komposition og fortælleteknik

"Reklameskibet" er opdelt i otte strofer og bruger versaler enkelte steder

"Reklameskibet" af Otto Gelsted er et modernistisk digt uden fast rim og rytme. Det betyder, at digtet har en såkaldt ubunden eller fri form. Digtet er dog inddelt i strofer, der gør det lidt lettere at orientere sig, når man læser digtet, end hvis det bare bestod af 74 verslinjer i én lang strofe. Stroferne har forskellig længde, på samme måde som digtets verslinjer også har det. 

Den ydre komposition er desuden kendetegnet af brugen af versaler i første og sidste strofer. De store bogstaver bruges til at gengive reklameslogans. I strofe 1 er det "KØB EN FORDBIL" og i strofe 8 "OMA ER BEDST". Det signalerer den 'højtråbende' karakter, som reklamesproget har. 

Desuden giver det digtet en form for cirkelslutning, at de to udtryk bruges henholdsvis i begyndelsen og slutningen. I første strofe signalerer det, at reklameskibet ankommer til havnen som et bombardement af lys og lyde. I sidste strofe overdøves råbet "OMA ER BEDST" af braget fra den eksplosion, der sænker reklameskibet. 

Dermed er digtets ydre komposition med til at understøtte forløbet i digtet, hvor skibet fylder og 'larmer' enormt meget, indtil det pludselig går under med et brag. 

Den indre komposition er præget af en zoombevægelse

Ser vi på digtets...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind