I denne analysehjælp hjælper vi dig med at analysere og fortolke digtet ”Reklameskibet”. Digtet er skrevet af Otto Gelsted og første gang udgivet i digtsamlingen Jomfru Gloriant fra 1923.
Til at hjælpe dig godt igang med digtet får du først resumé og ordforklaringer. Derefter hjælper vi dig med at analysere de vigtigste elementer i det. Til sidst får du hjælp til at fortolke og perspektivere digtet til litteraturhistorien og til de tendenser i datiden, som digtet kritiserer.
Du kan også lytte til vores podcast, hvor vi går i dybden med digtet på en lidt anden måde. Det kan fx være en rigtig god hjælp, hvis du skal lave en mundtlig præsentation af "Reklameskibet".
Uddrag
Her kan du læse et uddrag af vores analysehjælp
Budskabet er at vi skal gøre modstand mod den moderne reklameverden
Digtet fremstiller en verden, hvor vold og død lader til at være det eneste svar på reklameverdenens kyniske menneskesyn. Den danske student modarbejder reklameskibet med voldelige midler, og som læser er det vanskeligt ikke at fatte sympati for ham. Men i virkeligheden er det en meget voldsom handling, han foretager, og spørgsmålet kan også være, om den voldelige modstand er den mest effektive.
Her er vi fremme ved diskussionen af digtets budskab. Det er ikke helt entydigt, om studentens handling er god og retfærdig ifølge digtet, eller om digtet blot vil beskrive en konflikt mellem reklameverdenens værdier og den unge students værdier.
Vi får dog som nævnt mest sympati for studenten, mens vi gennem digtets brug af ironi væmmes over det amoralske reklameskib, hvor alt er til salg. Derfor lader digtets budskab til at være, at man skal gøre modstand mod den moderne reklameverden, fordi den udbreder tomme budskaber og kun er optaget af køb og salg. Hvordan modstanden skal forme sig, er dog knap så entydigt i digtet.