I denne analysehjælp får du hjælp til at analysere og fortolke novellen “Offer”. Novellen er skrevet af Martin A. Hansen i 1944 og udgivet i Manden fra Jorden i 1947.
Krydsklipning viser scener fra forskellige synsvinkler
Et fortælleteknisk greb, der er brugt gennem store dele af "Offer", er krydsklipning. Med krydsklipningen ser vi først personerne i scenen fra nogen andres synsvinkel, hvorefter der klippes over, så vi ser scenen fra den modsatte synsvinkel. Det kan ses i starten, hvor Marie og Jakob ser vognen med degnen og bonden køre forbi:
– Marie! Marie! skriger han deroppe, se, der kører en vogn!
Marie slipper ikke garn og pinde, mens hun går op til agerskellet for at se vognen.
– Er det ikke en fin vogn?
– Det er en af de store, siger Marie, jeg kan godt kende den anden, ham i den grønne kjole. Det er degnen.
Her ser vi vognen fra Marie og Jakobs synsvinkel. Efterfølgende klippes der over til degnen og bonden i vognen:
– Hvad er det for et par, de to? siger Paal, bonden, han er lav i stammen, fast og rolig.
– Det er de to forældreløse, torperen har i huset.
– Javel så. Moderen gik til under forrige farsot, og manden vel og’?
– Nej, det var vist sidenhen. Men der var flere unger, som gik til.
Nu ser vi i stedet på Marie og Jakob fra degnen og bondens synsvinkel. På den måde får vi et ydre syn på personerne fra de andre personers synsvinkel. Marie og Jakob ser degnen og bonden som fine folk, der kommer kørende i en fin stor vogn. Degnen og bonden ser Marie og Jakob som to stakkels forældreløse børn. På den måde forstår vi, at Marie og Jakob tilhører bunden af samfundet, mens degnen og bonden er på toppen af samfundet.