Matematik A STX - 21. maj 2019 (gl. ordning)
Her er vores besvarelse af opgaverne fra den skriftlige eksamen i Matematik A på STX d. 21. maj 2019 under den gamle ordning.
Du finder vores besvarelse af opgaverne i opgavesættet under den nye ordning her: Matematik A STX - 21. maj 2019.
Besvarelsen indeholder opgavernes facit og vores løsninger. Løsningerne til opgaverne i delprøven uden hjælpemidler er lavet i to versioner:
- den ene version er lavet, så den ligner en eksamensbesvarelse
- den anden version indeholder ekstra forklaringer og henvisninger til de formler i formelsamlingen, som vi har brugt.
Løsningerne til opgaverne i delprøven med hjælpemidler er lavet med CAS-værktøjet WordMat. Du kan få hjælp til at bruge CAS-værktøjer i vores vejledninger til WordMat, GeoGebra™, Maple™ og TI-Nspire™.
Delprøven uden hjælpemidler
Den første delprøve består af følgende opgaver:
1) Løs ligningssystemet x + y = 1 og 2x - y = 17.
2) Bestem tallet t, så og
er ortogonale.
3) Gør rede for betydningen af konstanterne 75000 og 0,98 i forskriften for P.
4) Bestem en forskrift for den stamfunktion til f, hvis graf går gennem punktet P(1,10).
5) Undersøg, om funktionen f(x) = x2ex er en løsning til differentialligningen
6) Bestem tallet k, så der er præcis ét skæringspunkt mellem graferne for f og g.
Delprøven med hjælpemidler
Den anden delprøve består af følgende opgaver:
7a) Bestem arealet af den trekant, der er udspændt af vektorerne og
.
7b) Bestem projektionen af på
.
8a) Bestem omkredsen af trekant ABC.
8b) Bestem forholdet mellem arealet af trekant ABD og arealet af trekant BCD.
9a) Vis, at arealet af cirkeludsnittet er 91,6 cm2.
9b) Gør rede for, at arealet A af kanten med den mørke farve er givet ved
9c) Bestem x, så arealet af kanten med den mørke farve udgør 45 cm2.
10b) Bestem det tidspunkt, hvor iltkoncentrationen i vandoverfladen er størst.
12a) Bestem stikprøvens forventede værdier under antagelse af, at biologernes nulhypotese er sand.
13a) Bestem førstekoordinaten til hvert af de to tangenters røringspunkter med grafen for f.
13b) Gør rede for, at f er en voksende funktion.