Analyse

På de næste sider får du hjælp til at analysere ”Kvinden”. Novellen er skrevet af Illa Christensen og udkom i 1884 i Skitser. Første Samling.

Vi har fokus på følgende punkter i analysehjælpen:

Hvis du har behov for mere hjælp til at komme i gang med analysen på egen hånd, anbefaler vi, at du læser vores generelle vejledning til novelleanalyse:

Novelleanalyse

Denne analysemodel til noveller er tænkt som en hjælp til dig, der skal analysere en novelle i dansk. Den kan bruges som inspiration til alle typer af noveller, og den er god, uanset om du skal skrive opgave eller skal til eksamen.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af vores analyse af novellens personer:

De nøgne kvindestatuer 

De nøgne kvindestatuer er repræsentanter for en anden kvinderolle. Hvor den unge kvinde med sløret er kysk, ophøjet og ikke seksualiseret, er de nøgne statuer erotiske og lidenskabelige. De to typer statuer virker som modpoler i en traditionel kvindeopfattelse, der skelner mellem to slags kvinder: ’Luderen’ og ’Madonnaen’. 

Den unge kvinde er en madonna. Hun er ophøjet og ren, ligesom Jesus’ mor Jomfru Maria, som er arketypen for denne kvinderolle. 

De nøgne kvindestatuer er repræsentanter for den kvinderolle, der med et nedladende udtryk, bliver kaldt for ’luderen’. De er erotisk løsslupne og i deres drifters vold. Denne kvinderolle har også rødder i kristendommen, bl.a. i Maria Magdalene, den prostituerede, der blev Jesus’ fortrolige. Opfattelsen af den ’faldne’ kvinde har også rødder i den bibelske person Eva, der gav efter for slangens fristelser, så mennesket blev smidt ud af paradisets have. 

Novellen bruger altså statuerne til at illustrere en kvindeopfattelse, der inddeler alle kvinder i én af de to kategorier – de ophøjede, der kan respekteres og beundres, men ikke begæres. Og dem, der kan begæres, men ikke respekteres. 

Problemet med den kvindeopfattelse er blandt andet, at den ikke giver plads til overlap mellem de to kategorier. Enhver kvinde er enten luder eller madonna. 

Den unge kvindes skæbne viser, hvor undertrykkende den kvindeopfattelse er. Folk betragter hende som en ophøjet madonna, og derfor får hun aldrig lov til at give udtryk for sin seksualitet. Da hun forsøger, går hun til grunde – samfundets kvindesyn anerkender ikke, at en madonna også kan have begær. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind