På de næste sider får du hjælp til at analysere ”Indbrud”. Novellen er skrevet af Katrine Marie Guldager og udkom i 2004 i novellesamlingen København.
Hvis du vil have hjælp til at arbejde med analysen på egen hånd, kan du bruge vores guide til novelleanalyse. Den giver dig en systematisk gennemgang med grundige forklaringer af alt det, du bør være opmærksom på i din analyse:
Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:
Heinrich bevæger sig frem og tilbage mellem to forskellige miljøer i "Indbrud". Det ene er det velhavermiljø, som han er født og opvokset i. Det er repræsenteret ved morens herskabslejlighed på Frederiksberg Allé.
Det er et dannet miljø, hvor man hører opera og spiller klaver. Underboens klaverspil er nærmest et soundtrack til novellen. Heinrich har fortsat spor af dette miljø i sig. Han har f.eks. en stor interesse for opera.
Men det er også tydeligt, at Heinrich ikke føler sig tilpas i velhavermiljøet. Det er svært for ham at skulle hjælpe sin mor. Han føler sig skyldig, fordi han ikke har levet op til miljøets normer.
Heinrich har nemlig ikke fortsat den overklassetilværelse, som han er født til. Han er i stedet blevet en del af arbejderklassen. Det lader til, at han arbejder som maler. Han føler sig sandsynligvis som familiens sorte får, fordi han har brudt med miljøet og familiens sociale arv.
Når skyldfølelsen bliver for stærkt, søger han tilflugt i en bar på den modsatte side af vejen. Baren minder mere om det miljø, som Heinrich lever i til dagligt. Den er tilholdssted for nogle forhutlede typer, der drikker for meget og har svært ved at finde deres vej gennem tilværelsen. Altså mennesker som Heinrich selv.