Bhagavadgita

Her har vi noter til helligskriftet Bhagavadgita, som har en central plads i hinduismen.

Baggrundsviden

  • Fakta:
    • Er et religiøst-filosofisk læredigt fra ca. år 100 f.Kr., som formulerer læren om hinduismens tre frelsesveje.
    • Er en del af det enorme eposMahabharata, der handler om en konflikt mellem to indiske familiegrene, pandavaerne og kauravaerne, som begge stammer fra Bharata-slægten.
    • Bhagavad Gita betyder “den ophøjedes sang”, hvilket skal forstås som guden Krishnas sang og budskab til mennesker.
  • Gudsbegrebet Bhagavadgita:
    • “Gud” er i teksten lig med den personlige gud, Vishnu, som viser sig i skikkelse af Krishna.
    • Samtidig er “gud” lig med brahman, verdenssjælen. Det giver mening, fordi Vishnu/Krishna kan forstås som udtryk for brahman.
  • Hovedpersonerne er:
    • Arjuna, som er en kriger og helt fra pandava-grenen (tilhører krigerkasten).
    • Krishna, som er Arjunas vognstyrer, og som i virkeligheden er guden Vishnu, der har taget menneskeskikkelse (som avatar).
    • Krishna indtager i praksis rollen som guru (lærer), og Arjuna indtager rollen som elev.

Handlingen

Her beskriver vi kort den mest centrale del af handlingen i Bhagavadgita:

  • Består i en lang dialog mellem Arjuna og Krishna, inden det store slag i krigen mellem pandavaerne og kauravaerne skal udkæmpes.
  • Arjuna er fortvivlet og i tvivl, om det nu også er moralsk rigtigt at dræbe sine egne slægtning og venner (som mange af kauravaerne er).
  • Krishna forklarer, at det at handle efter pligten, der følger med den kaste, man tilhører, står over alt andet (Arjuna er kriger og har pligt
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind