Kristendom

Hvad er kristen fundamentalisme?

Ordet fundamentalisme blev første gang brugt om en kristen bevægelse, der opstod i USA i slutningen af 1800-tallet som en reaktion på den voksende udbredelse af sekularisme og den moderne naturvidenskab.  Fundamentalistiske tolkninger af kristendommen har siden opstået i hele den vestlige verden. Kristen fundamentalisme ses mest i den protestantiske gren af kristendommen, men der findes også fundamentalistiske grupperinger i den katolske kirke og de ortodokse kirker.

Kristne fundamentalister kan være meget forskellige, men de er typisk enige om, at Bibelen er Guds ufejlbarlige ord, og at den skal forstås og tolkes bogstaveligt. De mener også, at Bibelens lære er afgørende for alle aspekter af livet, herunder politik, moral, økonomi og kultur. Fundamentalister lægger også stor vægt på personlig frelse og det åndelige liv.

Her er en række typiske kendetegn på kristen fundamentalisme:

  • Bibeltroskab: Kristne fundamentalister mener, at Bibelen er Guds ufejlbarlige åbenbaring og skal fortolkes bogstaveligt. De ser Bibelen som den endelige autoritet i spørgsmål om tro, etik og livsstil.
  • Afvisning af evolutionsteorien: Mange kristne fundamentalister afviser evolutionsteorien og fastholder troen på, at Gud skabte verden på seks bogstavelige dage, som beskrevet i skabelsesberetningen i Bibelen. Denne holdning kaldes kreationisme.
  • Strenge moralske synspunkter: Kristen fundamentalister har ofte meget konservative synspunkter på etiske og moralske spørgsmål. Det viser sig fx i modstand mod provokeret abort, modstand mod homoseksualitet og LBGT+-rettigheder, striks seksualmoral og flere andre emner, som de anser for at stride mod deres fortolkning af Bibelen.
  • Betoning af traditionelle kønsroller: Nogle kristne fundamentalister fastholder traditionelle kønsroller og mener, at mænd og kvinder har forskellige roller og ansvar inden for familien og kirken. Dette kan manifestere sig i modstand mod kvinders præstegerning, ligestilling i ægteskabet og andre spørgsmål om køn og seksualitet.
  • Afstandtagen fra sekulære værdier: Kristne fundamentalister tager ofte åbenlyst afstand fra det sekulære samfunds værdier. Dette kan tage form af skolevalg, medieforbrug, påklædning og anden adfærd, hvor man søger at undgå verdslige påvirkninger.
  • Evangelisering og missionsvirksomhed: Fundamentalister mener, at frelse kun opnås gennem tro på Jesus Kristus som personlig frelser. De kan være meget engagerede i mission og evangelisering for at sprede deres tro og frelse andre mennesker.
  • Apokalyptiske forventninger: Nogle kristne fundamentalister tror, at de lever i de sidste tider, og at Jesus’ genkomst er nært forestående. De kan være optaget af profetier og tegn, der tyder på endetiden, og kan have en fatalistisk holdning til verdens begivenheder.

På trods af mange fællestræk, så er der stor forskel på de fundamentalistiske gruppers synspunkter på en række spørgsmål, både teologisk og politisk. Nogle fundamentalister er meget aktive i politik, mens andre  bevidst blander sig udenom. Nogle fundamentalister har en meget stram livsførsel, mens andre fundamentalister har en mere almindelig livsstil.

Kristen fundamentalisme i Danmark

Kristen fundamentalisme findes også i Danmark i flere former og grader. Men det er indviklet at udp...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind