Begreber i kristendom

På denne side giver vi dig et overblik over de mest centrale begreber i kristendommen, som du vil kunne støde på i Religion B og Religion C.

Abraham

Central person i Det gamle testamente. Abraham er stamfader til israelitterne, det jødiske folk, og dermed også til de kristne. Abraham udvælges af Gud (Jahve) til at skulle være stamfader til et stort folk, som velsignes af Gud. (1 Mos 17,1-7)

Afmytologisering

Udspringer fra eksistentialismen. Afmytologisering er en ny måde at læse kanoniske og religiøse tekster på. Her fokuserer man på mytens budskab og pointer; historisk korrekthed og sandsynlighed er irrelevant. Ophavsmand: Rudolf Bultmann (Tysk teolog 1884-1976)

Anglikansk (anglikanisme)

Den engelske kirke. Af politiske årsager brød den engelske kirke med den katolske kirkei 1534. Det banede vejen for, at reformationen også fandt vej til England. Den anglikanske kirkes teologi bygger på  protestantisketanker, men dens ritualer og prakser bygger på  katolicismen. Anglikanismen er udbredt over hele den engelsktalende verden. 

Apostel

Et ord fra græsk, som betyder udsending. Jesus udvalgte 12 apostle, som han sendte ud for at forkynde evangeliet. (Mark 3,14). 

Det var almindeligt for stormænd og regenter at have apostle, som de udsendte til at repræsentere sig. Det var alment accepteret, at en apostel talte me...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind