Afsætning A skriftlig eksamen

Her finder du vores vejledning til skriftlig eksamen i Afsætning A på HHX. Vi forklarer dig, hvordan du forbereder dig før eksamen, gennemgår de forskellige opgavetyper og kommer med gode råd til selve eksaminationen.

I vejledningen finder du:

Her kan du se et uddrag fra vores guide til analyse af købsadfærd

Købemotivet er årsagen til, at forbrugeren dækker sit behov på en bestemt måde. Man skelner overordnet mellem to købemotiver:

  1. Funktionelle købemotiver: Det funktionelle købemotiv er, når forbrugeren vælger et produkt efter produktets funktion. Forbrugeren er fornuftig og vælger det produkt, der er bedst til at dække det behov forbrugeren har.
  2. Sociale købemotiver: Sociale købemotiver er, når forbrugerens valg af produkt styres af ens følelser.

Der findes fire forskellige sociale købemotiver:

  1. Bandwagon: Forbrugeren vælger et bestemt produkt, fordi man ønsker at passe ind. Det vil sige, at man køber det alle andre køber.
  2. Thrifty: Forbrugeren vælger et bestemt produkt, fordi det er billigt og man godt kan lide at gøre en god handel.
  3. Snob: Forbrugeren vælger et bestemt produkt for at skille sig ud og vise, at man er anderledes.
  4. Veblen: Forbrugeren vælger et bestemt produkt, fordi det er dyrt. Det kan være, fordi det signalerer god kvalitet eller fordi man ønsker at blive en del af en højere socialklasse.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Afsætning A skriftlig eksamen

[4]
Bedømmelser
  • 29-01-2024
    Givet af 2.g'er på STX
    Rigtig god hjælp
  • 26-02-2024
    Givet af HHX-elev på 3. år
  • 22-12-2023
    Givet af HHX-elev på 2. år
  • 14-05-2023
    Givet af 3.g'er på STX