Afsætning A skriftlig eksamen på HHX

Denne vejledning hjælper dig med at forberede dig effektivt til den afsluttende skriftlige eksamen i Afsætning.

Hos Studienet har vi en meget stor database fyldt med besvarelser af eksamensopgaver, og det har givet os en unik mulighed for at udvikle denne vejledning, som viser, hvilke elementer der går igen i de gode besvarelser. På den måde ønsker vi at hjælpe dig med at få det bedst mulige resultat til din endelige eksamen, men også til løsning af opgaver og aflevering i løbet af året.

En god besvarelse i faget Afsætning bør:

  1. Indeholde en indledning, der kort præsenterer virksomheden og opgavens generelle fokusområde.
  2. Inddrage de relevante afsætningsmodeller, der hører sammen med fokusområdet.
  3. Benytte korrekt sprog og en gennemarbejdet argumentation.
  4. Have en rød tråd samt konsistens i svarene.

Med denne vejledning får du gode råd til, hvordan du opnår det bedst mulige resultat med de midler, du har til rådighed. 

Vejledningen er skrevet til dig, der er begyndt på din uddannelse før 1. august 2017. Hvis du er begyndt på din uddannelse efter 1. august 2017, skal du til eksamen efter en ny læreplan. Ifølge den nye læreplan vil eksamensopgaverne fokusere på et tema i stedet for en virksomhed. Vi opdaterer denne vejledning, når vi ved mere om den nye eksamensform.

Uddrag fra siden om redegørende opgaver

I forbindelse med redegørende opgaver omkring virksomheders målgrupper kan du komme ud for, at målgruppen enten er specifikt defineret i opgavematerialet, eller at der er givet informationer omkring, hvilke typer af kunder, som virksomheden arbejder med.

Hvis virksomheden selv specifikt har defineret en målgruppe, kan du gå ind og se nærmere på, hvilke typer af personer der hører til inden for en sådan gruppe. Hvis der blot er givet informationer vedrørende virksomhedens kundegruppe, er det vigtigt, at du skelner mellem kundegruppen og virksomhedens deciderede målgruppe. Kundegruppen er typisk en indikator for virksomhedens reelle målgruppe(r), mens målgruppen ikke behøver at være ligeså specifik, som kundegruppen typisk vil være.

I forbindelse med beskrivelsen af virksomhedens målgruppe er det ikke nødvendigt at udarbejde en segmentering af markedet for at finde frem til, hvilken målgruppe du vurderer, at virksomheden benytter sig af. Tag hellere udgangspunkt i de mest relevante punkter fra enten den givne kundegruppe eller de mest overskuelige punkter i forbindelse med udvælgelsen af en målgruppe og argumentér herudfra...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Afsætning A skriftlig eksamen på HHX

[75]
Bedømmelser
  • 29-05-2013
    Givet af HHX-elev på 3. år
    Det der var med var godt nok men der manglede stadig en del modeller efter min opfattelse,
  • 28-05-2013
    Virkelig brugbar til eksamensforberedelse!
  • 15-02-2019
    Givet af HHX-elev på 3. år
    thanks :D
  • 01-02-2017
    Skønt med hjælp da den er meget brugbar