Her finder du vores vejledning til skriftlig eksamen i Afsætning A på HHX. I vejledningen finder du følgende:
Uddrag fra siden om Redegørende opgaver
I forbindelse med redegørende opgaver omkring virksomheders målgrupper kan du komme ud for, at målgruppen enten er specifikt defineret i opgavematerialet, eller at der er givet informationer omkring, hvilke typer af kunder, som virksomheden arbejder med.
Hvis virksomheden selv specifikt har defineret en målgruppe, kan du gå ind og se nærmere på, hvilke typer af personer der hører til inden for en sådan gruppe. Hvis der blot er givet informationer vedrørende virksomhedens kundegruppe, er det vigtigt, at du skelner mellem kundegruppen og virksomhedens deciderede målgruppe. Kundegruppen er typisk en indikator for virksomhedens reelle målgruppe(r), mens målgruppen ikke behøver at være ligeså specifik, som kundegruppen typisk vil være.
I forbindelse med beskrivelsen af virksomhedens målgruppe er det ikke nødvendigt at udarbejde en segmentering af markedet for at finde frem til, hvilken målgruppe du vurderer, at virksomheden benytter sig af. Tag hellere udgangspunkt i de mest relevante punkter fra enten den givne kundegruppe eller de mest overskuelige punkter i forbindelse med udvælgelsen af en målgruppe og argumentér herudfra...