Perspektivering

Novellen har både nyrealistiske og modernistiske træk

Anders Bodelsens novelle ”Drivhuset” er skrevet i et enkelt og ligefremt sprog, der er let at gå til. Der er ikke mange metaforer, man skal kunne gennemskue, før man kan forstå, at novellen handler om overgangen fra barn til voksen. Den ligefremme sproglige stil er typisk for den litterære retning, der hedder nyrealismen, som Bodelsen oftest bliver regnet som en del af. 

Udover det realistiske, ligefremme sprog, så er ”Drivhuset” dog ikke noget typisk eksempel på nyrealisme. Novellen indeholder derimod en lang række af de træk, som normalt kendetegner modernismen, som vi kender den fra bl.a. Klaus Rifbjergs noveller. 

”Drivhuset” handler fx om en overgang fra én livsfase til en anden, den tematiserer seksualiteten og den indeholder en del symbolik. Desuden benytter novellen sig af...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind