Redegørelse for synspunkterne

Her viser vi dig de mest relevante synspunkter i teksten "Reformpædagogik i et mentalt fladland" af Dorthe Enger, som du kan inddrage i din redegørelse for synspunkterne.

Kineserne overhaler os i uddannelsessystemet

Dorthe Enger beskriver i sit indlæg, hvordan det danske skolesystem er ved at blive overhalet inden om af det kinesiske.

  • Hun refererer til tv-programmet ”9.z mod Kina”, som blev vist i 2013 på DR1. Her blev en dansk folkeskoleklasse slået af kinesiske unge i stort set alle discipliner.
  • Også gymnasiet har dog problemer, mener Enger. De unge har for travlt med deres arbejde og mobiltelefoner til at lave lektier, og pjækprocenten ligger højt.
  • Mange har endda svært ved at læse: ”Det er skræmmende, at vi i dag i gymnasiet møder elever, der, når de starter i 1.g, har så svært ved at læse sammenhængende tekster, at der må ansættes og uddannes læsevejledere.”
  • Enger beskriver, at de dygtige elever ikke nødvendigvis er etniske danskere, som man måske kunne forvente. De kommer ofte fra hjem, hvor forældrene har oplevet modgang, hvorfor de presser deres børn til at yde en større indsats i skolen.

Lærere og elevers roller er byttet om

Skribenten peger på, at magtforholdet mellem eleven og læreren i dag er byttet om, så det er barnet, der nu stiller krav til den voksne.

  • Det er ifølge Dorthe Enger sket, fordi gymnasielærerne er uddannet inden for reformpædagogikken. Denne type pædagogik indebærer, at der tages udgangspunkt i den unges behov og interesser.
  • Det sker med inspiration i filosoffen Jean-Jacques Rousseau, som me
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind