Reformpædagogik i et mentalt fladland
Her får du vejledning til at foretage en analyse af og diskussion om synspunkter, som kommer til udtryk i debatartiklen ”Reformpædagogik i et mentalt fladland” af Dorthe Enger.
Hensigten med analysen er at besvare en opgave om pædagogik og dannelse fra skriftlig eksamen i Dansk A på STX den 13. august 2014 (med netadgang), hvor opgave 4 lød:
Præsentation af teksten
Titel: ”Reformpædagogik i et mentalt fladland”
Skribent: Dorthe Enger, lektor
Udgivelse: Debatsiderne på Berlingskes hjemmeside d. 25. maj 2013
Genre: Kronik (debatindlæg)
Ordliste
Reformpædagogik: en form for pædagogik, hvor barnet og dets behov er i centrum.
Den sorte skole: undervisningsform som bygger på disciplin, udenadslære og afstraffelse. Brugt i Danmark før 1900-tallet, inden reformpædagogikken tog over.
Mentalt fladland: udtrykket dækker over, at skribenten ikke mener, at der tages hensyn til forskelle i niveau inden for reformpædagogikken. Hvis alle skal være lige gode, ender alle med at blive lige dårlige.
Jean-Jacques Rousseau: schweizisk filosof fra oplysningstiden. Rousseau mente, at barnet skulle have en naturlig og fri opdragelse uden regler og grænser.
Narcissisme: at være selvcentreret/egoistisk.
Statstilskuddet: hvert gymnasium tildeles tilskud fra staten, alt efter hvor mange elever de har.
Oplysningstidens enten-eller tankegang: i oplysningstiden (o. 1700-tallet) kom videnskab og fornuft i centrum til fordel for fx tradition og tro. Skribenten mener, at vi i det vestlige samfund ikke kan rumme disse modsætninger, men må vælge mellem enten-eller.
Yin og yang: kinesisk begreb om, at alting holdes i balance af dets modsætning.
Paradoks: modsætning.
Diktat: at være under diktatur.
Totalitære: et totalitært styre betyder, at det er diktatorisk og ikke tåler modsigelse.
Konfucianismen: en kinesisk filosofi grundlagt af Konfucius. Målet var at skabe et harmonisk samfund, der byggede på strenge hierarkier.
Friktion: her ’forholdet mellem’.