Karakteristik af argumentationsformen
Her får du hjælp til at karakterisere argumentationsformen i Dorthe Engers debatindlæg "Reformpædagogik i et mentalt fladland".
Udtrykker sig i kritiske og negative vendinger
I første del af sit debatindlæg, hvor Dorthe Enger beskriver den danske gymnasieskole, gør hun brug af en række negativt ladede ord:
- Hun skriver, at den danske skole får ”faglige tæv” af kineserne, og at der er ”stor slaphed” i gymnasiet.
- Derudover bruger hun ord som ”skræmmende”, ”forargeligt” og ”uetisk” til at beskrive udviklingen på undervisningsområdet.
- Endelig beskriver hun nutidens elev som ”en hjælpeløs lille tyran” og som ”den overforkælede Dudley fra Harry Potter bøgerne”.
- De negativt ladede ord og beskrivelser giver teksten en hård og kritisk tone, og læseren er ikke i tvivl om, hvad Enger mener om nutidens måde at drive skole på.
Giver udtryk for sin subjektive holdning
Et enkelt sted i sit indlæg giver skribenten udtryk for, at der er tale om hendes egne meninger og holdninger.
- Det sker omkring midt i teksten, hvor hun skriver: ”Jeg blev ikke overrasket over kontrasten mellem de kinesiske og de danske elever. I 2010 deltog jeg i en rektorrejse til Kina, hvor vi så de kinesiske elever, der knoklede løs. I år var jeg i Kina igen og så det samme.”
- Ved at fortælle om sine egne oplevelser og gøre brug af ordet ”jeg” viser Enger, at der er tale om hendes egne, subjektive holdninger.
- Dette er også en måde at skabe etos, da hun viser, at hun har erfaring på området og ved, hvad hun snakker om.
Bruger sandhedsargumenter
I den øvrige tekst gør Enger brug af en mere generel og objektiv skr...