Karakteristik af argumentationsformen

Her får du hjælp til at karakterisere argumentationsformen i Dorthe Engers debatindlæg "Reformpædagogik i et mentalt fladland".

Udtrykker sig i kritiske og negative vendinger

I første del af sit debatindlæg, hvor Dorthe Enger beskriver den danske gymnasieskole, gør hun brug af en række negativt ladede ord:

  • Hun skriver, at den danske skole får ”faglige tæv” af kineserne, og at der er ”stor slaphed” i gymnasiet.
  • Derudover bruger hun ord som ”skræmmende”, ”forargeligt” og ”uetisk” til at beskrive udviklingen på undervisningsområdet.
  • Endelig beskriver hun nutidens elev som ”en hjælpeløs lille tyran” og som ”den overforkælede Dudley fra Harry Potter bøgerne”.
  • De negativt ladede ord og beskrivelser giver teksten en hård og kritisk tone, og læseren er ikke i tvivl om, hvad Enger mener om nutidens måde at drive skole på.

Giver udtryk for sin subjektive holdning

Et enkelt sted i sit indlæg giver skribenten udtryk for, at der er tale om hendes egne meninger og holdninger.

  • Det sker omkring midt i teksten, hvor hun skriver: ”Jeg blev ikke overrasket over kontrasten mellem de kinesiske og de danske elever. I 2010 deltog jeg i en rektorrejse til Kina, hvor vi så de kinesiske elever, der knoklede løs. I år var jeg i Kina igen og så det samme.”
  • Ved at fortælle om sine egne oplevelser og gøre brug af ordet ”jeg” viser Enger, at der er tale om hendes egne, subjektive holdninger.
  • Dette er også en måde at skabe etos, da hun viser, at hun har erfaring på området og ved, hvad hun snakker om.

Bruger sandhedsargumenter

I den øvrige tekst gør Enger brug af en mere generel og objektiv skr...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind