Diskussion af synspunkterne

Her giver vi dig inspiration til, hvordan du kan diskutere Dorthe Engers synspunkter i teksten "Reformpædagogik i et mentalt fladland".

Er danske gymnasieelever for dovne?

I sit debatindlæg hævder Dorthe Enger, at de danske gymnasieelever pjækker, laver for få lektier, arbejder for meget og er på Facebook hele tiden.

I den forbindelse kan du diskutere:

  • Har Enger ret i sin beskrivelse af de danske gymnasieelever?
  • Undersøgelser viser, at størstedelen af danske elever er på nettet i timerne for fx at tjekke Facebook, nyheder, mail, chatte osv. Er danske unge i dag dårlige til at koncentrere sig?
  • Før i tiden spillede elever kryds og bolle eller kastede med papirskugler, når de kedede sig. Er brugen af Facebook anderledes eller værre end det?
  • Ofte hopper eleverne på internettet, fordi de keder sig eller har brug for et afbræk i timen. Kan lærerne inddrage brugen af sociale medier  og internettet i undervisningen, så man kombinerer de to ting?
  •  Mange danske gymnasieelever har et fritidsjob ved siden af studierne for at tjene penge. Dorthe Enger mener, at dette er ærgerligt, fordi det tager tiden fra forberedelse og lektier. Er du enig i det?
  • Kan man argumentere for, at fritidsarbejde er en god ting, fordi de unge lærer noget om disciplin og arbejdsmarkedet, som kan komme dem til gode senere hen?

Er forældre i dag for dårlige til at opdrage?

Skribenten påpeger i sin tekst, at forældre i dag er alt for blødsødne, fordi de ikk...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind