Eksempler fra forskellige litterære perioder

I dit essay om digtning og sprog er det et krav, at du inddrager eksempler fra forskellige litterære perioder. Derfor viser vi dig i det følgende eksempler på digte og digtere, du kan inddrage i dit essay, og som kan sige noget om digtes betydning for et sprog.

”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1802)

  • Se analysehjælp til Guldhornene her
  • Digtet handler om det danske nationalklenodie guldhornene, som af guderne bliver givet til menneskene, for at de kan få et ”Glimt fra Oldtidsdage”.
  • I digtets slutning tager guderne dog hornene tilbage, fordi menneskets ikke formår at værdsætte deres guddommelighed.
  • Oehlenschlägers digt betragtes som det måske vigtigste værk fra romantikken, der sættes fokus på naturen, det nationale og følelserne.
  • Selvom det er over 200 år gammelt, læses digtet stadig, og det er kendt af alle danske gymnasieelever.
  • Hvorfor er netop dette digt blevet så kendt og har overlevet i over 200 år? (fx dets fokus på danskhed og nationalromantik? Dets beskrivelser af den danske natur? Dets fokus på dansk historie?)
  • Selvom der er tale om traditionel lyrik, er digtets form meget varierende med fx skiftende opbygning og længde i strofer samt forskellige typer rim. Hvad gør det, at digtet ikke er skrevet i en meget streng systematisk komposition? (fx at det bliver mere dynamisk og spontant? At det fremstår mere moderne?)
  • Sproget i digtet kan virke noget gammeldags (”De higer og søger / i gamle bøger”), og nogle af stroferne kræver en oversættelse, før man kan forstå dem.
  • Er det dumt, at vi bliver ved med at holde fast i digte, som næsten ingen forstår alligevel? Eller har digtet stadig relevans for os? (fx at det udtrykker nogle almenmenneskelige følelser, at vi lærer om dansk historie, at vi får et indblik i ældre dansk sprog?)

”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen (1942)

  • Læs analysehjælp til digtet 'Barndommens gade' her
  • Digtet er en beskrivelse af forfatterens opvækstmiljø på Vesterbro i København. Det er skrevet som en direkte henvendelse fra ”barndommens gade” til et ”du”, som er opvokset der.
  • Vi hører, at det har været en hård barndom (”jeg slog dig engang til jorden / for at gøre dit hjerte hårdt”), der har præget du’et helt ind i dets voksenliv (”Jeg gav dig de vagtsomme øjne / på dem skal du kendes igen”).
  • Tove Ditlevsens digt er stadig kendt af mange, ikke mindst fordi det blev omskrevet til en sang af Anne Linnet i 1986.
  • Digtet er skrevet i et meget ligetil og letforståeligt sprog (”Jeg er din mors grå hænder / og din fars bekymrede sind”.)
  • Hvad betyder det, at digtet er skrevet på den måde? (fx at det appellerer til flere, at det er skrevet i et hverdagssprog? At også unge kan sætte sig ind i de følelser, det udtrykker?).
  • Er et digt som ”Barndommens gade” med til at bevare det danske sprog, fordi mange kender det, og det bliver givet videre fra generation til generation?

”Digte” af Yahya Hassan (2013)

  • Digtsamlingen handler om Yahya Hassans barndom i en ghetto i Aarhus V.
  • Han beskriver, hvordan han får tæsk af sin far, laver ballade og kriminalitet, og hvordan han bliver tvangsfjernet og anbragt på forskellige opholdssteder.
  • I digtene anvender Yahya Hassan en helt speciel sprogbrug. Fx skriver han kun med store bogstaver (versaler), ligesom han opfinder sine egne ord (fx ”FLERGRÆDERI”). Der er ikke nogen rim i digtene, og de er skrevet i en meget fortællende stil.
  • Derudover skriver han nogle af digtene på en blanding af arabisk og dansk (”MIG JEG SIGER / DET ER EN SMUKT LAND”).
  • Hvad betyder det, at digtene er skrevet på den måde? Hvad ville det have betydet, hvis de var skrevet på et ”almindeligt” dansk?
  • Er Yahya Hassans digte med til at udvikle det danske sprog? Eller er de blot udtryk for en ung indvandrerfyr, der endnu ikke mestrer sproget?

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind