Eksempler fra forskellige litterære perioder
I dit essay om digtning og sprog er det et krav, at du inddrager eksempler fra forskellige litterære perioder. Derfor viser vi dig i det følgende eksempler på digte og digtere, du kan inddrage i dit essay, og som kan sige noget om digtes betydning for et sprog.
Indhold
”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1802)
- Se analysehjælp til Guldhornene her
- Digtet handler om det danske nationalklenodie guldhornene, som af guderne bliver givet til menneskene, for at de kan få et ”Glimt fra Oldtidsdage”.
- I digtets slutning tager guderne dog hornene tilbage, fordi menneskets ikke formår at værdsætte deres guddommelighed.
- Oehlenschlägers digt betragtes som det måske vigtigste værk fra romantikken, der sættes fokus på naturen, det nationale og følelserne.
- Selvom det er over 200 år gammelt, læses digtet stadig, og det er kendt af alle danske gymnasieelever.
- Hvorfor er netop dette digt blevet så kendt og har overlevet i over 200 år? (fx dets fokus på danskhed og nationalromantik? Dets beskrivelser af den danske natur? Dets fokus på dansk historie?)
- Selvom der er tale om traditionel lyrik, er digtets form meget varierende med fx skiftende opbygning og længde i strofer samt forskellige typer rim. Hvad gør det, at digtet ikke er skrevet i en meget streng systematisk komposition? (fx at det bliver mere dynamisk og spontant? At det fremstår mere moderne?)
- Sproget i digtet kan virke noget gammeldags (”De higer og søger / i gamle bøger”), og nogle af stroferne kræver en oversættelse, før man kan forstå dem.
- Er det dumt, at vi bliver ved med at holde fast i digte, som næsten ingen forstår alligevel? Eller har digtet stadig relevans for os? (fx at det udtrykker nogle almenmenneskelige følelser, at vi lærer om dansk historie, at vi får et indblik i ældre dansk sprog?)
”Barndommens gade” af Tove Ditlevsen (1942)
- Læs analysehjælp til digtet 'Barndommens gade' her
- Digtet er en beskrivelse af forfatterens opvækstmiljø på Vesterbro i København. Det er skrevet som en direkte henvendelse fra ”barndommens gade” til et ”du”, som er opvokset der.
- Vi hører, at det har været en hård barndom (”jeg slog dig engang til jorden / for at gøre dit hjerte hårdt”), der har præget du’et helt ind i dets voksenliv (”Jeg gav dig de vagtsomme øjne / på dem skal du kendes igen”).
- Tove Ditlevsens digt er stadig kendt af mange, ikke mindst fordi det blev omskrevet til en sang af Anne Linnet i 1986.
- Digtet er skrevet i et meget ligetil og letforståeligt sprog (”Jeg er din mors grå hænder / og din fars bekymrede sind”.)
- Hvad betyder det, at digtet er skrevet på den måde? (fx at det appellerer til flere, at det er skrevet i et hverdagssprog? At også unge kan sætte sig ind i de følelser, det udtrykker?).
- Er et digt som ”Barndommens gade” med til at bevare det danske sprog, fordi mange kender det, og det bliver givet videre fra generation til generation?
”Digte” af Yahya Hassan (2013)
- Digtsamlingen handler om Yahya Hassans barndom i en ghetto i Aarhus V.
- Han beskriver, hvordan han får tæsk af sin far, laver ballade og kriminalitet, og hvordan han bliver tvangsfjernet og anbragt på forskellige opholdssteder.
- I digtene anvender Yahya Hassan en helt speciel sprogbrug. Fx skriver han kun med store bogstaver (versaler), ligesom han opfinder sine egne ord (fx ”FLERGRÆDERI”). Der er ikke nogen rim i digtene, og de er skrevet i en meget fortællende stil.
- Derudover skriver han nogle af digtene på en blanding af arabisk og dansk (”MIG JEG SIGER / DET ER EN SMUKT LAND”).
- Hvad betyder det, at digtene er skrevet på den måde? Hvad ville det have betydet, hvis de var skrevet på et ”almindeligt” dansk?
- Er Yahya Hassans digte med til at udvikle det danske sprog? Eller er de blot udtryk for en ung indvandrerfyr, der endnu ikke mestrer sproget?