Personer og miljø

Bjørn

Bjørn Johansen er reklamemand og far til Sophia. Han arbejder mere specifikt med direct marketing, hvilket vil sige, at han står for reklamebureauets kontakt med kunderne. Det er med andre ord hans arbejde at berolige urolige kunder. Det er også ham, der har ansvaret for at overlevere dårlige nyheder, hvis der f.eks. er en kampagne, der ikke bliver færdig til aftalt tid. På den måde spiller han næsten den samme rolle over for reklamebureauets kunder, som børnehavelederen Birthe spiller overfor ham. 

Vi fornemmer hurtigt, at novellen har en ironisk distance til Bjørns arbejde. Det bliver fremstillet ret latterligt. I novellens begyndelse sidder han og tænker over en reklamekampagne for smøreost. Vi får et indblik i reklamens koncept gennem et billede, der hænger på hans kontor:

På opslagstavlen over skrivebordet hang fotografier af en mand i fårekostume, der dansede med en kvinde klædt ud som et grovbrød, mens det sneede med små, runde oste.

Det lyder som en latterlig reklame, og det er grinagtigt, at et voksent menneske kan tjene sikkert gode penge på at finde på den slags bras. Han har endda en opblæst engelsk titel, hvilket gør det mere komisk. 

Bliver chokeret over nyheden

I novellens første sætninger virker Bjørn altså mest af alt som en komisk karakter. Det ændrer sig dog, da han modtager et skrækkeligt opkald fra sin datters børnehave. Birthe fra Børnepaladset fortæller, at Bjørns datter er død. Den nyhed er i sig selv nok til at slå enhver forælder ud. Men Birthe bruger samtidig et sprog, der virker helt ude af trit med situationens alvor:

”Jo,” sagde Birthe. ”Det udviklede sig lidt, alt det her, og der var en del polemik frem og tilbage, og resultatet blev altså desværre, at Sophia ikke overlev...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind