Virkemidler og symbolik
- Filmiske virkemidler
- Nærbilleder og ultranærbilleder sætter fokus på følelserne
- Det håndholdte kamera signalerer autenticitet
- Luftoptagelserne illustrerer dokumentarens forsøg på at se de hele ovenfra
- Dokumenter fra aktindsigten bliver vist og læst højt
- Der er klip fra hjemmevideoer
- Tracking shots giver indblik i Svend Aages image i Hadsund
- Symbolik
Filmiske virkemidler
Her ser vi nærmere på nogle af de mange filmiske virkemidler, som er med til at fortælle historien i "Blodets bånd".
Nærbilleder og ultranærbilleder sætter fokus på følelserne
Filmen benytter sig ofte af nærbilleder og ultranærbilleder. Det er et filmisk virkemiddel, som sætter personernes følelser i fokus. Det er allerede tydeligt i åbningsscenen, hvor Christina beder sin far om at fortælle sandheden om, hvorfor de blev tvangsfjernet. Vi får flere supernærbilleder af Svend Aages øjne, så vi kan se, hvordan tårerne vælder op bag brillerne.
Det virker næsten grådigt – vi må for alt i verden ikke overse en tåre. Vi skal have al lidelsen med. På samme måde går kameraet helt tæt på Christinas ansigt, mens hun grædende bønfalder sin far om hjælp.
Supernærbillederne er også et varsel om, hvor tæt filmen vil gå på personernes privatliv. Instruktørerne går helt tæt på familiens historik og personernes sammenbrud i nutiden.
Det håndholdte kamera signalerer autenticitet
De fleste scener er filmet med håndholdt kamera. Det er et typisk virkemiddel i d...