Genre og komposition

Filmen har træk fra forskellige dokumentartyper

”Blodets bånd” har træk fra flere forskellige dokumentartyper. I mange scener forholder instruktørerne sig som fluer på væggen. De følger efter personerne i deres hverdag og lytter til deres samtaler uden at bryde ind. I de scener minder filmen mest om en observerende dokumentar

Filmen har dog også træk fra den dybdeborende dokumentar. Instruktørerne dykker ned i den aktindsigt, som Sved Aage skaffer. De afdækker en historie, som er meget forskellige fra den, som Svend Aage, Gitte og børnene fortæller i filmens begyndelse. Det viser sig, at hele familien kollektivt har fortrængt en masse frygtelige ting, der er sket i børnenes opvækst. Dette spor understøttes flere gange med billeder af Svend Aages TV, hvor der kører en slags kriminalfilm eller -serie.

I et enkelt glimt har filmen også træk fra den poetiske dokumentar. Det er i scenen, hvor Svend Aage danser for kameraet på det omrejsende tivoli. Det er en symbolsk ladet scene, som i en poetisk fortættet form fortæller en masse om, hvordan Svend Aage opfatter sig selv – og hvordan vi ser ham. 

Instruktørernes stemmer kan høres enkelte gange

Instruktørerne holder sig for det meste i baggrunden af filmen. Vi ser dem aldrig på kameraet. Deres tilstedeværelse er antydet i de mange interviewscener, men det er kun sjældent, at vi hører deres spørgsmål. Der er dog særligt ét eksempel på, hvordan Christian Sønderby Jepsen hjælper Svend Aag...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind