Reklameanalyse af Bilkas "Far til fjorten"

  • EUD (og HG) 1. år
  • Dansk C
  • Ingen givet
  • 5
  • 2277
  • PDF

Reklameanalyse af Bilkas "Far til fjorten"

Reklameanalyse af Bilkas reklamefilm "Far til fjorten" (2016), hvor de siger, at det ikke er et problem at have fjorten børn. Reklamen blev vist første gang 7. januar 2016.

Du kan se reklamen her

Analysen kommer bl.a. omkring kamerateknik, opbygning, perspektiv og budskab, samt en beskrivelse af målgruppen og medier den er blevet bragt i.

Indhold

Produktet
Beskrivelse af reklamen
De medvirkende i reklamefilmen
Opbygning
Kamerateknik
Lys
Synsvinkel og perspektiv
Målgruppen
Medier
Tolkning
Virkelighed
Budskab
Vurdering

Uddrag

Produktet
Vi vil som start analysere en levende reklame ved navn ”far til 14” som er blevet udsendt af Bilka da de i perioden 9-15 januar kørte tilbud på nogle bestemte varer. I reklamen bliver der reklameret for på 1,5 liter sodavand, 2 kasser øl Tuborg eller Carlsberg og halv kg hakket svinekød, men man kan også spar 25% på økologi.

Beskrivelse af reklamen.
Hvad ser vi?
I starten af reklamen filmen bliver vi præsenteret for hele familien, her i blandt faderen ved navn Per, og moderen som vi aldrig får oplyst navn på. De sidder i deres sofa med deres fjorten børn. Moderen er stewardesse og skal til Dubai og er derfor væk det meste af tiden, hvor faderen er blevet tildelt den typiske moderrolle som består af pasning af børnene og madlavning, og indkøb.

Hvor sker det?
I familiens hjem. Det meste af reklamen finder sted i familiens sofa, hvor vi har et overblik over alle familiens medlemmer, og det giver et godt billede af her er samlingspunktet for familien. Udover det er der scener i familiens køkken, entré, toilet og soveværelse.

Hvornår sker det?
Hele Bilkas reklamefilm “far til 14” foregår på over en dag. Vi får intet at vide om det det er en simpel mandag, eller en helt normal anden hverdag i familiens hjem, så altså får vi ikke noget indblik af tiden som værende fastsat, karakteriseret eller afgrænset nærmere. Dette er højst sandsynligt gjort for at vi kan få en fornemmelse for at hverdagen i deres hjem foregår på præcis samme måde, om så det er weekend eller hverdag. Symbolikken i overskriften er med til at skabe en ubevidst parallel til filmen “far til fire”

De medvirkende i reklamefilmen
De medvirkende i filmen “far til 14” er faderen ved navn Per. Den unavngivne mor som hedder Marlene, selvom det ikke er nævnt i reklamen, er stewardesse, samt deres fjorten børn, hvor 10 af dem består af drenge og de resterende fire er piger. Så helt grundlæggende er de medvirkende i reklamen far, mor og deres fælles .... Køb adgang for at læse mere

Reklameanalyse af Bilkas "Far til fjorten"

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.