Case: Løb | Løbecase i idræt B

  • STX 3.g
  • Idræt B
  • 10
  • 2
  • 725
  • PDF

Case: Løb | Løbecase i idræt B

Idræt B case om løb. Denne løbecase handler om "Grethe".

Opgaveformulering
Med udgangspunkt i en redegørelse for Grethes fysiologiske tilstand og af arbejdskravene på 1500 m distancen ønskes en vurdering af hvordan Grethe skal prioritere sin træning de næste fire måneder.

Forklar hvilken grundtræningsform, der er den vigtigste for Grethe, og forklar hvad der sker fysiologisk, når Grethe træner denne form for grundtræning. Kom herunder ind på, hvad Grethe kan gøre (uden at øge træningsmængden) for at forberede sig bedst muligt til det internationale stævne.

Uddrag

Grethe (25 år, 172 cm høj, 52 kilo, fedtprocent 14, hvilepuls 40, max puls 205, blodtryk 120/80, maksimal iltoptagelse 3,23 l O2/min, lodret tyngdepunktsløft 20 cm) går til atletik. Som barn og teenager gik hun meget til sport – primært håndbold og badminton – men da hun startede med at arbejde i Søndre Bøvsinge Sparekasse, havde hun ikke længere tid til idræt. Efter et par år helt uden idræt, startede hun for tre år siden med at løbe for at få mere energi og overskud i sin travle hverdag, hvor hun er meget fokuseret på at gøre karriere. I hverdagen har hun ikke tid til at træne mere end 2-3 gange om ugen af 1½ times varighed, og hendes træning består primært af lange løbeture.
I atletikklubben har de fået øje på, at Grethe har talent, og selv om hun er bedst til at løbe langt (+10.000 m), overtalte de hende til at stille op til DM på 1500 m distancen. Til DM gør hun det rigtig godt og bliver udtaget til et internationalt stævne 4 måneder senere. Grethe vil gerne gøre det godt i sin debut på landsholdet, men har svært ved at øge træningsmængden på grund af sit job... Køb adgang for at læse mere

Case: Løb | Løbecase i idræt B

[6]
Bedømmelser
  • 14-06-2016
    det er godt fordi den inspirere mig til hvordan jeg skal gå til opgaven i udgangspunkt omkring den fysiologiske tilstand.
  • 08-06-2016
    Givet af 3.g'er på STX
    Personen bytter rundt, hvornår man hhv. benytter sig af en anaerob og aerob energiomsætning
  • 19-06-2017
    Ikke særlig brugbar, alt for overfladisk
  • 08-06-2016
    Givet af HF-elev på 2. år
    fin opgave.......................