Kvinder i reklamer

  • HHX 2. år
  • Dansk A
  • Ingen givet
  • 11
  • 3916
  • PDF

Kvinder i reklamer

Opgave om kvinder i reklamer.

Problemformulering
Jeg vil belyse hvordan kvinder bliver fremstillet som sexsymboler i reklamer, om denne seksualisering af kvinder er gået for vidt, om reklamerne overhovedet virker og hvad kvinderne selv føler.

Dette vil jeg gøre ved en sammenligning af Arla Foods reklame ”Arla MINI”, Freeman T. Porters reklame ”Iron” og en efterfølgende debat på baggrund af artiklerne; ”Sex sælger ikke” (B.T. 26/6-2002), ”Salg i Sex” (JP, 12/6-2002) og ”Selv om jeg er afklædt, har jeg bukserne på” (Information, 13/10-2002).

Indhold

1. Indledning
1.1 Indledning 2
1.2 Problemformulering 2
2. Analyse og sammenligning
2.1 Analyse af Arlas reklame for MINI mælk 3
2.2 Analyse af Freeman T. Porters reklame ”Iron” 4
2.3 Sammenligning af de to reklamer 5
3. Diskussion
3.1 Salg i sex! Eller ? 6
3.2 Hvad syntes kvinderne selv om det? 8
4. Konklusion
4.1 Konklusion 9
5. Litteraturliste
5.1 Litteraturliste 10

Uddrag

1.1 Indledning
Reklamer afspejler tidens medie og mode billeder, og reklamerne fremstiller kvinder smagløst, sexistisk og afstumpet!.. Er det så ikke medierne og moden (samfundet) vi skal bebrejde for at denne seksualisering af kvinder?

Hvis man skræller al teknik, videnskab, tal og den magen snak fra, ja så er reklame enkelt og ligetil. Reklame kan gøre produkter berømte. Ikke blot i form af synlighed, men reklame kan gøre et produkt så tiltrækkende, at en målgruppe, et land, en verden anser det for helt uundværligt i deres daglige liv. Det er blevet et mærke!

Der er mindst to måder at blive berømt på. Man kan tæppebombe med en temmelig ligegyldig reklame, og folk vil ikke glemme én. Eller man kan udforme reklamen så tilpas anderledes, relevant, sympatisk og konsekvent.

Nogen mener åbenbart at man gør det bedst ved denne seksualisering af kvinder, men er det forkert? Og hvem er det egentligt der bliver provokeret? Er det alle kvinder der føler sig nedgjort, er det kun de gamle rødstrømper eller er det de unge karriere fikserede kvinder.

Hvor langt bringer det os reelt ud over de gamle myter om, at kvinder basalt er mindre intelligente end mænd, men til gengæld kan klare sig ved hjælp af deres seksualitet.
Hvorfor protestere kvinderne ikke over nedværdigelsen af deres køn? Og hvorfor er vi mænd så underligt stille omkring emnet?... Køb adgang for at læse mere

Kvinder i reklamer

[13]
Bedømmelser
  • 04-02-2004
    stabil stil, men reklamerne kan ikke findes nogle steder
  • 10-04-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 10. klasse
    Rigtig fint. En okay hjælp til analyse af reklamer
  • 19-04-2012
    god inspirerende opgave.......................
  • 04-06-2009
    ...........................