Romananalyse af Intet af Janne Teller

  • STX 2.g
  • Dansk A
  • 10
  • 8
  • 2893
  • PDF

Romananalyse af Intet af Janne Teller

Eksempel på analyse af romanen Intet af Jane Teller.

Indhold

Intet
Kort resumé
Analyse
Tolkning
Slutning
Konklusion

Uddrag

Intet
Intet, af Janne Teller udkom i december 2000 på Dansklærerforeningens Forlag. Bogen er en ungdomsroman på 116 sider. Bogen er desuden blevet solgt til udgivelse i Italien, Norge, Sverige og Finland. Bogen blev i 2001 tildelt Kulturministeriets Børnebogspris (dvs. 30.000 kr.).

”Janne Teller har skrevet en bog om intet mindre end livets mening. Det er en bog, som gør stort indtryk på læseren og giver stof til eftertanke”… Kulturministeren

Kort resumé
Pierre Anthon forlader skolen en morgen, i starten af 7. klasse, han mener ikke at der er noget der betyder noget overhovedet. Pierre Anthon sætter sig op i et blommetræ hvorfra han kaster blommer efter folk, og råber hvor ligegyldigt alting i virkeligheden er.

”Pierre Anthon gik ud af skolen den dag han fandt ud af, at det ikke længere var værd at gøre noget, når intet alligevel betød noget. Vi andre blev tilbage. Og selv om lærerne havde travlt med at rydde op efter Pierre Anthon både i klasseværelset og inde i vores hoveder, blev lidt af Pierre Anthon siddende i os. Måske var det derfor at det gik som det gjorde…”

7.A er nødt til at sætte en stopper for Pierre Anthon, så de laver en stor dynge af betydning, en dynge af ting med stor personlig værdi for den enkelte person, placeret i et nedlukket savværk på en... Køb adgang for at læse mere

Romananalyse af Intet af Janne Teller

[17]
Bedømmelser
  • 03-09-2009
    Rigtig god opgave, ville være super, hvis du havde tolket alle valgene or kommet ind på et par flere symboler i teksten. Men virkelig virkelig god opgave :)
  • 08-10-2009
    Det må jeg nok sige. Kommer utrolig vidt omkring, især på en bog hvor der er så mange forskellige indgangsvinkler!
  • 09-06-2013
    Givet af Lærerstuderende på 4. år
    Fedt med inspiration til tolkning af litteratur
  • 10-01-2013
    Givet af Folkeskoleelev i 9. klasse
    Fgjkdfkyiufhjgjkgghjcghhhifggjkhk