Analyse

Denne analysehjælp gennemgår novellen ”Tennis" af Kim Fupz Aakeson. Du finder herunder en kort gennemgang af nogle af de punkter, vi kommer ind på i analysehjælpen.

Hovedpersonen i ”Tennis” er Carsten. Vi fokuserer derfor vores analyse på ham. Vi kigger bl.a. på hans udseende og hans sprogbrug, og vi gennemgår hans forhold til Linda. Vi ser også på, hvordan Carstens forældre taler, og hvordan personerne generelt er stereotype i novellen.

Novellens miljø er et overklassemiljø i begyndelsen af 00’erne. Vi viser i analysen, hvordan miljøet påvirker novellens handlingsforløb. Vi ser også på kontrasten mellem overklasse og arbejderklasse, som vi finder i novellen.

Sproget fortæller os meget om Carsten i ”Tennis”. Vi analyserer hans sprog og den sproglige stil i novellen, og vi kigger på titlen og symbolerne i teksten. Vi fokuserer især på den lave sproglige stil.

Fortælleteknikken er præget af, at fortælleren er en førstepersonsfortæller. Novellen har indre synsvinkel, der gør, at vi ser hele handlingsforløbet fra fortællerens perspektiv. Der er brugt bagudsyn i novellen, mens fremstillingsformen er scenisk, og vi kigger på, hvilke virkninger det har i novellen. Vi kigger også på, hvad det betyder for novellen, at der er brugt meget dialog.  

Novellens komposition er lineær. Det betyder, at novellen har en tydelig begyndelse, midte og slutning, og at de kommer i kronologisk rækkefølge. Vi gennemgår begyndelsen, som er in medias res, og vi forklarer, hvad det betyder for læseren. Vi analyserer også vendepunktet, som er der, hvor Carsten ser gulddrengen på tennisbanen med Linda. Vi kigger også på den lukkede slutning.

Vi gennemgår, hvilke kendetegn ved novellegenren ”Tennis” har, og vi kigger på, hvilken virkning det har, at novellen foregår over flere dage. Det er nemlig ikke typisk for en novelle, at den foregår over så lang tid.  

De følgende sider giver dig en grundig analyse af ”Tennis”. Vi laver en grundig analyse, fordi vi gerne vil hjælpe dig med at forstå teksten, og det gør også, at du nemmere kan gennemskue, hvad vi egentligt gør, når vi analyserer. Dine egne analyseevner bliver derfor også bedre af at læse analysehjælpen igennem. Analysen kan både bruges til mundtlig forberedelse og til en skriftlig opgave.