Sidste skoledag

I denne analysehjælp får du hjælp til at analysere og fortolke novellen “Sidste skoledag”. Novellen er skrevet af Pia Juul i 2012 og udgivet i Af sted, til stede.

Juuls novelle er fortællingen om 15 årig pige på sin sidste skoledag. Selvom hun er til en hyggelig sammenkomst med hele sin klasse, så isolerer hun sig selv og ser det hele som en slags fiktionsfortælling.

Du får resumé og arbejdsspørgsmål, som kan give dig en god start med teksten. Så gennemgår vi de centrale elementer i analysen. Til sidst får du hjælp til fortolkning og perspektivering

Her kan du læse vores generelle råd om brugen af analysehjælp.

Her kan du læse et uddrag fra analysehjælpen:

”Sidste skoledag” er opbygget på en lidt speciel måde i forhold til den klassiske novelle, der består af en klar begyndelse, midte og afslutning. Klassiske noveller kan derudover normalt kendetegnes ved, at de indeholder et dramatisk og tydeligt vendepunkt i hovedpersonens liv.

I ”Sidste skoledag” er det svært at få øje på et sådant højdepunkt, ligesom der ikke foregår den store handling. Hovedpersonen beretter selv, hvordan det opleves som ”dagens højdepunkt”, da klassen cykler hen over Stenild Hede i medvind og stærk aftensol.

Reelt sker der dog ikke noget dramatisk omslag, og hvad der virker som noget stort og betydningsfuldt i hovedpersonens hoved, ser ikke ud til at gøre det store indtryk på hendes klassekammerater.

Dette er med til at fortælle os noget om, at hovedpersonen reelt ikke oplever noget som helst på sin sidste skoledag. I stedet bruger hun tiden på at iagttage de andre og analysere tingene i sit hoved.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Sidste skoledag

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.