Fortælleteknik

Digtet har indre og ydre synsvinkel på samme tid

Synsvinklen i digtet ”Rio Janeiro” af Tom Kristensen fra 1920 er både ydre og indre. 

I digtets første fire strofer er synsvinklen umiddelbart ydre. Byen bliver her beskrevet med billeder og begivenheder, som om vi ser byen ude. Vi kan se på første del af strofe et som eksempel:

  Rio Janeiro! Rio Janeiro
flagrer med brogede Klude for Vinden.
Hvid i Solen er Husfacaden,
lys i Solen er Gruspromenaden;
men Kvinder i gult og i rødt og i blaat,
med lilla Baand, der flagrer om Kinden,
med Skørter, som silkerødt stænker
uden om Ben, der vistnok bør tøjles af Lænker;

Jeget registrerer her, hvad der sker, og hvordan der ser ud i Rio de Janeiro. Det lægger mærke til genstandene, personerne og farverne, byen er kendetegnet af. Den sidste linje er dog en subjektiv beskrivelse. Det er nemlig jeget selv, som vurderer, at benene burde tøjles af lænker. Det forholder sig altså her personligt til kvindernes løsslupne opførsel. 

Der er flere subjektive kommentarer som denne, men den ydre synsvinkel dominerer generelt i digtets første fire strofer. Fokus ligger på at få beskrevet byens miljøer og personer vha. farver og bevægelser.

I strofe fem...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind