I podcasten medvirker Kasper (ph.d. i Litteraturhistorie) og Line (cand.mag i Dansk og Engelsk). De er redaktører ved Studienet. Signe er podcastens vært.
Line kan du til en start lige introducere, hvad det er for et digt?
Ja, det er et digt, som er skrevet under romantikken, og det er godt lige at kende et par grundbegreber fra romantikken for at forstå det her digt. Dualisme er et begreb, man ofte bruger i romantikken til at tale om ideen om, at verden er todelt. Delt i det åndelige og i det fysiske. I en guddommelig, åndelig verden og en konkret verden, og det kommer vi til at bruge for at forstå det her digt.
Nu hedder det jo også "Kunstnerlængsel". Det er et digt, der tematiserer en eller anden form for længsel efter den åndelige verden og den afstand, man kan føle mellem den åndelige verden og den konkrete fysiske verden. Det er et godt grundbegreb at have styr på, når man går ind. I næsten alle romantiske digte er det faktisk godt lige at have i baghovedet.
Ja, det her begreb længsel, som vi har i titlen, det er også et nøgleord i romantikken i det hele taget, men måske især her i den tidlige romantiske periode, som digtet stammer fra. Hvor det jo netop også peger direkte ind i det indre og det subjektive i digterens indre følelsesliv, som er der, hvor rigtig meget romantisk lyrik starter, og mange romantiske digte bliver egentlig der.
Altså vi siger jo ofte, at det er en meget subjektiv strømning i litteraturhistorien, hvor det handler om de helt store følelser, og det gør det i den grad også hos Staffeldt i det her digt.