Filmiske virkemidler og symbolik

Lys og mørke bruges aktivt

Dokumentaren bruger lys og mørke som et markant virkemiddel. I anslaget ser vi først lyse billeder, hvor det er dag. Her ser vi blandt andet arkivbilleder fra skolen med elever i deres skoleuniformer, og elever, der bliver afleveret af deres forældre, ofte i dyre biler. Det er billeder, som er fulde af sommer og sollys. Her symboliserer lyset den pæne overflade.

Men så snart dokumentaren kommer ind på de mørke hemmeligheder, så skifter vi til vinterlige nattebilleder. Det er en klassisk symbolsk brug af lyset, som understøtter de dystre emner. Da vi hører om seksuelle overgreb på sovesalene, så vises der også mørke nattebilleder af bygningerne, men vi ser lys fra to vinduer. Lyset leder her vores opmærksomhed hen på, hvad der muligvis udspiller sig bag murene.

Illustrationerne antyder virkelighedens brutalitet

Dokumentaren gør brug af en del illustrationer, som den kalder dem. De bruges til at illustrere erfaringskildernes beretninger om overgreb. De er ikke præcise rekonstruktioner, som tydeligt og detaljeret viser os situationerne, men nærmere nogle bud på, hvordan situationerne kunne have set ud.

Illustrationerne er præget af uskarpe billeder, mørke og en særlig brug af kameraet, hvor vi aldrig ser totalbilleder, som kunne give os overblik. I stedet ser vi nærbilleder af et kaos af arme, ben og kroppe. I en af illustrationerne ser vi også, hvordan gaffatape trækkes ud, mens voice-overen fortæller om, hvordan en elev blev bundet. 

Så illustrationerne er små glimt, der skaber en uhyggelig stemning. Det bruges i kombination med voice-overen og...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind