Synspunkter

Her giver vi en gennemgang af Hendricks’ synspunkter i artiklen ”Fuc*:-(-julehilsen” fra december 2014. Vi ser både på vigtige hovedsynspunkter og på undersynspunkter i teksten.

Hård tone på de sociale medier

Ifølge Hendricks er tonen på de sociale medier hård. Han bruger mobning på internettet som eksempel på, at tonen er rå.

Efter år med kvindehad, digitalmobning, politikerforfølgelse og anden råddenskab fra den virtuelle septiktank blev det alligevel dansken for meget. Et sundhedstegn. Men hvorfor er tonen ofte så hård på nettet?

Vi sviner hinanden til og bruger mange skældsord og bandeord. Debatten på sociale medier er ikke medmenneskelig og respektfuld.

På sociale medier kan man ikke aflæse det usagte

På de sociale medier kan man ikke aflæse det usagte, for man er ikke til stede i samme fysiske rum som den, man kommunikerer med.

Fysisk tilstedeværelse er en forudsætning for aflæsningen af, hvad der ikke eksplicit siges.

Det sagte i en fysisk samtale svarer til det skrevne i en samtale på sociale medier. På de sociale medier får man kun det, som modparten skriver. Man kan fx ikke aflæse gennem øjenkontakt og kropssprog, om en kommentar er ment ironisk.

Manglen på det usagte gør tonen rå

Når man ikke kan aflæse det usagte på de sociale medier, fører det ifølge Hendricks til, at tonen bliver hård.

På de sociale medier er alt dette andet væk – eller stærkt begrænset. Det er en af grundene til, at tonen på nettet er rå og utilgivende.

Muligheden for at se hinanden i øjnene og aflæse kropssprog er altså så afgørende, at de...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind