Sproglige og retoriske virkemidler

Her kan du få hjælp til at analysere de sproglige og retoriske virkemidler i ”Fuc*:-(-julehilsen”. Vi ser blandt andet nærmere på den sproglige stil i teksten, og hvordan skribenten bruger direkte læserhenvendelse.

Humoristisk titel som blikfang

Titlen, ”Fuc*:-(-julehilsen”, er velvalgt af flere årsager. For det første vækkes modtagernes interesse allerede, når de ser artiklens titel. Det er en anderledes og humoristisk titel, som virker som blikfang og vækker nysgerrighed. Modtagerne ved ikke helt, hvordan de skal forstå titlen, og det er de interesserede i at finde ud af.

For det andet er smileyen i titlen relevant for artiklens emne. I slutningen af artiklen kommer Hendricks nemlig ind på netop smileyens funktion på sociale medier. Titlen er på den måde med til at skabe en god struktur og en rød tråd i artiklen.

Læserhenvendelser fanger modtagernes interesse

I artiklen henvender Hendricks sig flere gange direkte til modtagerne. Det fanger modtagernes opmærksomhed og gør dem involverede i emnet.

Stiller spørgsmål til modtagerne

Hendricks henvender sig til modtagerne ved at stille spørgsmål. Det gør, at modtagerne begynder at tage stilling til spørgsmålene, og på den måde involveres de i artiklens emne.

Efter år med […] råddenskab fra den virtuelle septiktank blev...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind