Argumentation og appelformer

Her kan du få hjælp til at analysere argumentationen i ”Fuc*:-(-julehilsen”. Vi arbejder med argumentationen ved at tage udgangspunkt i appelformerne logos, etos og patos. Når der appelleres til logos, etos og patos, virker det overbevisende på modtagerne. En karakteristik af argumentationen i en tekst handler netop om at finde ud af, hvordan modtagerne bliver overbevist. Derfor kan man karakterisere argumentationen ud fra appelformerne.

Logos – skribenten taler til fornuften

En stor del af argumentationen i ”Fuc*:-(-julehilsen” går ud på at tale til modtagernes fornuft. Dermed taler Hendricks til modtagernes evne til at indse, at han har ret. Det kaldes appel til logos. Denne appelform er i spil på flere forskellige måder i artiklen.

Årsagssammenhænge viser, hvorfor tonen er hård

Man kan tale til fornuften ved at sørge for, at der er en tydelig sammenhæng mellem årsag og virkning i sine argumenter. Det gør Hendricks brug af i artiklen, når han argumenterer for, at det usagte mangler på de sociale medier.

[...] du ved ikke altid, hvem du taler med […] du kan ikke aflæse gestik eller kropssprog, for de er der jo ikke rigtig.

I citatet er årsagssammenhængen: Når dem, man taler med, ikke er der (årsag), kan man ikke aflæse deres kropssprog (virkning). Når modtagerne indser, at årsagen medfører virkningen, indser de samtidig, at Hendricks har ret i sit synspunkt. Her er logosargumentet markeret med ordet ”for”. Ordet skaber netop en sammenhæng mellem årsag og ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind