Fortælleteknik
Fortælleren er alvidende og bruger skiftende synsvinkler
Fortælleren i Forrådt er alvidende. Det kan vi se, fordi fortælleren kan gå ind og ud af de forskellige personers bevidsthed og samtidig giver en række ‘brede’ beskrivelser af de omgivelser, som personerne befinder sig i. En alvidende fortæller var meget almindelig i 1800-tallets romaner, så det er i sig selv ikke så interessant en analytisk pointe.
Vi vil derfor foreslå dig at se nærmere på, hvordan fortælleren bruger sin mulighed for at gå ud og ind af personernes bevidsthed til at styre læserens opmærksomhed og sympati. Det forklarer vi nærmere i det følgende afsnit om de skiftende synsvinkler i Forrådt.
Gennem hele romanen skifter fortælleren nemlig synsvinkel mellem Ory og Riber. Det meste af tiden følger vi begivenhederne gennem Orys perspektiv, men ind imellem skifter synsvinklen, så det er Ribers bevidsthed, vi er inde i. De skiftende synsvinkler har en ...