Opgave 3

Analyser købsadfærden ved køb af en charterrejse.

I bilag 5 kan vi se, at ca. 30 % af de udvalgte respondenter har brugt et charterselskab inden for det sidste år - enten til rådgivning eller booking af ferie. Hvis det er repræsentativt for danskerne, så er det en stor andel af danskere, der køber charterrejser, hvilket gør det usandsynligt, at man kan tale om én enkelt form for købsadfærd. Købsadfærd er den proces kunden gennemgår før, under og efter køb af et produkt. Forskellige befolkningsgrupper vil sandsynligvis have forskellige typer af købsadfærd. Nedenfor gennemgår vi de ting vi mener, at vi kan sige om forskellige typer af købsadfærd ved køb af en charterrejse ud fra bilagsmaterialet.

Købsbeslutningsprocessen består traditionelt af fem faser:

Problemerkendelse

Købsbeslutningsprocessen starter med, at kunden erkender, at der er et behov, der ikke bliver dækket. Købsbehovet for en charterrejse vil sandsynligvis være et socialt behov eller et selvrealiseringsbehov. Et socialt behov er et ønske om at bruge tid sammen med familie og v...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind