Opgave 1

Karakteriser det danske chartermarked. Du bedes som minimum tage udgangspunkt i bilag 1, 2, 3 og 4 (video). Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.

Vi får at vide, at vi skal bruge bilag 1-4 til at karakterisere det danske chartermarked. Vi starter derfor med en grundig gennemlæsning af de fire bilag, så vi ved, hvilke informationer om det danske chartermarked vi har til rådighed. Derefter hjælper vi dig med at karakterisere det danske chartermarked.

Bilagene

Bilag 1

Bilag 1 sammenligner 2019 med 2018. Vi får en række relevante oplysninger:

  • Antallet af charterturister faldt med 61.600 i forhold til 2018, hvilket svarer til et fald på 5,4 %.
  • Fire ud af de fem største charterbureauer mistede kunder.
  • Spies oplevede en tilbagegang på 7.131 kunder, men er fortsat det største rejsebureau.
  • Jan Vendelbo (direktør for Spies og formand for Rejsearrangører i Danmark) mener, at der er tale om et beskedent fald som branchen kan være tilfredse med, da man blot er tilbage på niveau med 2017, som var et rekordår.
  • Lars Thykier (direktør for Danmarks Rejsebureauforening) forventer, at afmatningen vil fortsætte. Han giver følgende forklaringer på den nedgang, der ses i 2019:
    • Afmatning i købelyst.
    • Usikkerhed om vejret. 2018 var en rekordvarm sommer og folk har ikke lyst til at tage på ferie, hvis vejret er godt i Danmark.
    • Usikkerhed om økonomien.
  • Henrik Gudmundsson (seniorkonsulent ved klimatænketanken Concito
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind