Komposition
Novellen har en hjem-ude-hjem-komposition
Handlingen har overordnet en hjem-ude-hjem-struktur, som vi kender fra eventyr og dannelsesromaner.
I eventyr og dannelsesromaner plejer hovedpersonen dog at gennemgå en positiv udvikling på sin rejse ud i verden. Det er ikke tilfældet her. Jegfortælleren bliver snarere nedbrudt af sin tur ud i Tokyos nat.
Jegfortælleren begynder derhjemme
I novellens indledning befinder jegfortælleren sig derhjemme. Han beskriver, hvordan han plejer at bruge sine nætter på at vandre omkring i Tokyos gader. Forældrene vil have, at han bliver hjemme. De forsøger at beskytte ham mod onde ånder ved at stoppe papirstykker med trylleformularer ind i væggenes revner.
De har dog overset én revne, hvor de onde ånder stadig kan slippe igennem. Jegfortælleren nyder revnen og den uro, som de onde ånder vækker i ham:
Hver Aften rejste jeg mig og gik ud, og naar jeg langt ud paa Natten kom hjem, lagde jeg mig til at sove tæt ved Væggen, hvor...