Komposition

Novellen har en hjem-ude-hjem-komposition

Handlingen har overordnet en hjem-ude-hjem-struktur, som vi kender fra eventyr og dannelsesromaner. 

I eventyr og dannelsesromaner plejer hovedpersonen dog at gennemgå en positiv udvikling på sin rejse ud i verden. Det er ikke tilfældet her. Jegfortælleren bliver snarere nedbrudt af sin tur ud i Tokyos nat. 

Jegfortælleren begynder derhjemme

I novellens indledning befinder jegfortælleren sig derhjemme. Han beskriver, hvordan han plejer at bruge sine nætter på at vandre omkring i Tokyos gader. Forældrene vil have, at han bliver hjemme. De forsøger at beskytte ham mod onde ånder ved at stoppe papirstykker med trylleformularer ind i væggenes revner. 

De har dog overset én revne, hvor de onde ånder stadig kan slippe igennem. Jegfortælleren nyder revnen og den uro, som de onde ånder vækker i ham:

Hver Aften rejste jeg mig og gik ud, og naar jeg langt ud paa Natten kom hjem, lagde jeg mig til at sove tæt ved Væggen, hvor...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind