Filmiske virkemidler

Når du skal analysere en reklamefilm, er det relevant at undersøge, hvilke filmiske virkemidler reklamen gør brug af. De filmiske virkemidler er nemlig med til at skabe reklamens udtryk og stemning.

På siden her giver vi et bud på, hvilke filmiske virkemidler reklamefilmen ”Vi skal nok køre for dig” gør brug af.

Derudover viser vi, hvordan filmens første scene er med til at sætte stemningen for resten af reklamefilmen.

Den første scene

Den første scene i ”Vi skal nok køre for dig” sætter stemningen for resten af reklamefilmen. Scenen er interessant at undersøge, fordi det er denne, som skal fange modtagerens opmærksomhed.

  • ”Vi skal nok køre for dig” begynder med et panoramabillede af et øde, dansk landskab. 
  • Himlen er faretruende mørk.
  • I baggrunden høres den susende vind og græshopper, hvilket understreger, at vi befinder os langt fra byen i et øde landskab.
  • Kameraet panorerer mod venstre, hvilket giver modtageren en følelse af selv at betragte landskabet.
  • Midt på vejen ligger en mand, som ved første øjekast ligner et lig – dog ligger manden med øret mod asfalten, fordi han lytter efter bevægelse på vejen.
  • Manden rejser sig og vender sig alvorligt mod de ventende personer, hvorefter han signalerer ”tommel op” til dem.
  • I lige netop dét øjeblik, hvor manden vender tommelfingrene opad, skifter reklamefilmen til slowmotion, og en dramatisk baggrundsmusik begynder.

Med andre ord gør reklamen brug af overdrevne effekter, der leder tankerne mod en spillefilm, fx en actionfilm eller en westernfilm. Der spilles på modtagerens manglende viden, hvilket pirrer modtagerens nysgerrighed.

Klipning og kameraføring

”Vi skal nok køre for dig” har en forholdsvis kort klipning. Dette be...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind