Indledende analyse

Vi starter med at gå punkterne i analysemodellen igennem. På den måde får vi et overblik over tekstens træk. Det er en god øvelse at gå alle punkterne i en analysemodel igennem, så man få øvet sig i at genkende forskellige træk i teksten. Ved at gå alle punkterne igennem systematisk er vi også sikre på, at vi ikke overser noget. Men det er vigtigt at huske, at det kun er første skridt i arbejdet med en god analyse. Derfor er det en meget kort gennemgang, hvor vi bevidst har fravalgt at have citater og teksthenvisninger.

I din opgave skal du altid huske at dokumentere dine pointer ved at vise, hvor man kan se det i teksten. Men i det indledende arbejde er det fint bare at notere sine observationer helt kort og så lave noter i selve teksten til de interessante steder.

Du kan godt skrive en opgave baseret på analysemodellens punkter. Men det er meget svært at få mere end 4, hvis man stopper her. Hvis du vil have topkarakter, skal din analyse være sammenhængende og helst have en vinkel.

Derfor skal vi sortere i analysemodellens punkter ved at finde de steder, hvor teksten er særligt interessant. Det kan især være ved at adskille sig fra andre tekster, men det kan også være ved at være et rigtigt godt eksempel på noget bestemt. Det kan også være et spændende tema, der gør teksten interessant.

Tema

Når vi skal finde temaer, er det en god ide at kigge efter modsætninger. I ”Oktobernat” er der en klar modsætning mellem de to hovedpersoner, Lisbeth og Jørgen. De er helt forskellige på stort set alle områder. Alligevel er temaet ikke kønsroller, identitet eller noget lignende, som man måske kunne forvente. I ”Oktobernat” er det særlige, at ...

Forslag til indfaldsvinkler

Baseret på vores analysemodel kan vi nu finde de interessante træk ved ”Oktobernat”, som vi vil arbejde videre med i indfaldsvinklerne. Temaet skal ikke være en selvstændige indfaldsvinkel. Et tema kan godt være en indfaldsvinkel, men det giver kun mening, hvis der tydeligt er mere end ét tema. Ellers skal temaet indgå i alle indfaldsvinklerne, for man kan ikke lave en god analyse af teksten uden at inddrage temaet.

Både i punkterne om genre og om personkarakteristik kan vi se, at hovedpersonerne fylder rigtigt meget i teksten. Det er derfor værd at se nærmere på, hvilken betydning personerne har for novellen. ”Oktobernat” er speciel i den måde, den sammenligner personer på, uden at de møder hinanden, så det vil vi fokusere på. Vi inddrager også sproget, fordi billedsproget i novellen meget bruges til at vise noget om personerne. Fordi det særlige ved sproget er tæt knyttet til personerne, giver det mere mening at inddrage det her end at lave en indfaldsvinkel specifikt om sproget.

I miljøbeskrivelsen kan vi se, at naturen fylder meget og endda afslutter novellen. Det fortæller os, at vi skal være opmærksomme på naturens rolle. Vi arbejder derfor videre med en miljøbeskrivelse af naturen i vores indfaldsvinkler. Vi inddrager også ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind