Perspektivering

Novellen har flere træk, der er typiske for det folkelige gennembrud

Martin Andersen Nexø var sammen med Jeppe Aakjær den centrale forfatter i den litterære periode, vi kalder for det folkelige gennembrud. Perioden strækker sig fra omkring 1900-1920, men flere af periodens kendetegnende træk og temaer er også til stede i ”Brodermorderen”, som først blev udgivet i 1930. 

Et af kendetegnene er sproget. Holz’ indre monologer er gengivet som enten direkte tale eller dækket direkte tale i novellen. De er formuleret i et realistisk og ligefremt sprog, der afspejler hvordan helt almindelige mennesker talte. Vi kan f.eks. se, hvordan flere af ordene er forkortede eller trukket sammen, ligesom de bliver i det almindelige talesprog:

Nej, for hun vilde ha en Rød, vilde hun! og saa var’et jo, at han kom hjem fra Staden med de ny Tanker — eller var’et hans røde Fuldskæg, hun forsaå sig paa?

Det folkelige gennembruds forfattere giver på den måde det jævne folks sprog en plads i litteraturen. Det er endnu tydeligere hos Jeppe Aakjær end hos Martin Andersen Nexø. Aakjær skrev nemlig af og til på jysk dialekt, som f.eks. bogen Gammel Jehannes hans bivelskistaarri -...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind