[0]

Analyse af opinions­artikel

I denne vejledning kan du få hjælp til at analysere en opinionsartikel. En opinionsartikel er kendetegnet ved, at den primære intention er at overbevise modtageren om et synspunkt. Dermed adskiller den sig fra en nyhedsartikel, hvor intentionen er at informere modtagere om en nyhed. Hvis du skal arbejde med en nyhedsartikel, anbefaler vi i stedet vores vejledning til analyse af nyhedsartikel.

Du kan finde en analysemodel til genren, samt hjælp til at arbejde med kommunikationssituationen, komposition og layout, retoriske virkemidler, appelformer og argumentation. Vi guider dig også til fortolkning og vurdering af opinionsartiklen, hvis du har brug for det. 

Denne vejledning er især skrevet til brug i Dansk, men mange af pointerne kan også bruges, hvis du arbejder med opinionsartikler i andre fag (fx Engelsk). 

Her kan du læse et uddrag fra vejledningen.

Overskrift/rubrik

Overskriften på en opinionsartikel vil normalt præsentere det synspunkt, som afsenderen gerne vil overbevise modtageren om. Overskriften skal samtidig fungere som et effektivt blikfang, der kan lokke modtageren til at læse videre i artiklen (eller klikke sig ind på den, hvis det er en online-avis). Overskriften på en artikel kaldes også for rubrikken

Humoristiske ordspil er endnu en metode til at gøre en overskrift fængende. Det er især en populær strategi hos tabloidaviser og ugeblade, mens det er en mindre brugt taktik i de aviser, der præsenterer sig selv som mere seriøse. 

Underrubrik/manchet

En underrubrik er en lille tekst under overskriften på artiklen. I en opinionsartiklen kan underrubrikken fx bruges til at uddybe synspunktet eller skitsere et par af de argumenter, som vil blive præsenteret i artiklen. Den typiske underrubrik fylder kun 2-3 linjer, men giver dog alligevel et mere detaljeret billede af artiklens synspunkt end overskriften alene. Hvis overskriften fx var “Giv sygeplejerskerne den løn, de fortjener”, så kunne underrubrikken tilføje nogle detaljer om, hvor meget afsenderen mener, lønnen bør stige, eller varsle nogle af de argumenter, som artiklen vil benytte sig af.

Underrubrikker er normalt skrevet med fed skrift eller med en anden skriftstørrelse eller skrifttype end resten af artiklen. Det skal være let for modtagerne at se, hvor underrubrikken ender og selve artiklen starter. 

En underrubrik kaldes også for en manchet.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Analyse af opinionsartikel

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.