Analysemodel

Sådan bruger du analysemodellen

Her kan du finde en overskuelig analysemodel, hvor vi trin for trin gennemgår, hvordan du kan gå til den typiske klumme. Hvis du er i tvivl om, hvor du skal begynde, er denne analysemodel et godt sted at starte. Hvis du senere føler dig mere sikker i din klummeanalyse, kan du forlade trin for trin-modellen igen og i stedet springe direkte videre til de afsnit i vejledningen, som du har mest brug for at læse. 

Trin 1: Kommunikationssituation

Det første trin i analysen er at kortlægge kommunikationssituationen. Her bør du som minimum komme ind på, hvem afsenderen er, og hvilke modtagere afsenderen retter klummen mod. 

Ofte kan det betale sig at søge lidt ekstra information om afsenderen. De fleste klummer er nemlig skrevet af en fast skribent, som måske er kendt i samfundet eller har en bestemt ekspertise eller en særlig livsstil. Som regel kan du få hints om modtagerne ved at læse i selve klummen og ved at se på den sammenhæng, som det er blevet udgivet i. Der kan måske også være noget ved selve klummens emne, som gør den særlig relevant for nogle bestemte modtagergrupper. 

Ofte vil det være relevant at inddrage mediet, som klummen er publiceret i. Hvis klummen er udgivet i en avis, kan du f...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind