Eksempel

Her kan du læse et eksempel på, hvordan man kan analysere en klumme. Eksemplet er skrevet på baggrund af klummen “Jeg har ikke købt nyt tøj i et år – og mit liv er meget nemmere” af Gertrud Baun, som er udgivet på www.woman.dk.

Analyse af “Jeg har ikke købt nyt tøj i et år - og mit liv er meget nemmere”

Klummen “Jeg har ikke købt nyt tøj i et år - og mit liv er meget nemmere” handler om afsenderen Gertrud Baun og hendes forsøg på at leve mere klimavenligt. Klummen er udgivet af damebladet Woman og dermed er det især kvinder, som udgør modtagergruppen. Man kan også udpege en mere specifik målgruppe i form af kvinder, som ønsker at leve og forbruge mere klimavenligt. Klummen er udgivet i sommeren 2023. Dermed skriver den sig ind i en tid, hvor klimaforandringer og bæredygtighed generelt fyldte meget i samfundsdebatten. 

Klummen har en overskrift, som kort opsummerer både dens emne og dens budskab. Samtidig vækker den læserens nysgerrighed, fordi det er overraskende, at Baun har oplevet fravalget af nyt tøj som en gevinst, selvom det umiddelbart lyder som et offer. Underrubrikken uddyber de livsstilsændringer, som Baun har foretaget. 

Selve brødteksten er inddelt i tre afsnit. Først en in...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind