SRO om Legos produktudvikling i Afsætning A og Innovation B

  • HHX 2. år
  • Innovation B (SRO, Afsætning A)
  • 7
  • 11
  • 2307
  • PDF

SRO om Legos produktudvikling i Afsætning A og Innovation B

Her finder du en studieretningsopgave (SRO) om virksomheden Legos produktudvikling. Studieretningsopgaven tager udgangspunkt i en redegørelse af begrebet produktudvikling med fokus på innovationstyper samt graden af innovation, der findes i Legos produktudvikling. Efterfølgende er der udarbejdet en analyse af Legos strategiske platform med fokus på hvordan de har anvendt produktudvikling igennem de senere 20 år. Opgaven afsluttes med en vurdering af Legos behov for produktudvikling i fremtiden.

Studieretningsopgaven er skrevet i fagene Afsætning A og Innovation B.

Følgende besvares i opgaven:
- Redegør for begrebet produktudvikling. Kom herunder ind på hvilke innovationstyper, som Lego gør brug af samt innovationsgraden af Legos produktudvikling
- Fastlæggelse af Legos strategiske platform med særlig fokus på produktudviklingen gennem de seneste 20 år
- Vurder virksomhedens behov for produktudvikling i fremtiden.

Indhold

Indledning 3
1. Redegør for begrebet produktudvikling. Kom herunder ind på hvilke innovationstyper, lego gør brug af (produkt, service og procesinnovationer) samt innovationsgraden af Legos produktudvikling. 3
2. Fastlæg Legos strategiske platform, med særligt fokus på produktudvikling gennem de seneste 20 år. 4
3. Vurder virksomhedens behov for produktudvikling I fremtiden. 7
Konklusion 7
Litteraturliste 8
Bilag 1 9
Bilag 2 9
Bilag 3 10
Bilag 4 10

Uddrag

Indledning
LEGO er en verdensomspændende legetøjsgigant, som har hovedsæde i Billund, Danmark. LEGO blev grundlagt i 1932 af Ole Kirk Kristiansen, og i dag er det grundlæggers barnebarn der er direktør for LEGO. Indtil 1949 producerede Lego udelukkende trælegetøj i højeste kvalitet. I 1958 lancerede LEGO for første gang Lego klodsen, som stadig den dag i dag er deres vigtigste, og bedst sælgene produkt. Navnet ”LEGO” stammer oprindeligt fra ”Leg godt”, hvor man slog de to ord sammen som blev til ”LEGO”. I dag har LEGO flere hovedsæder b.la i Singapore og i New York.

Umiddelbart lyder det som om det hele har været en dans på roser, men tilbage i 2004 var der krisetilstande i LEGO. Salget dykkede og mange eksperter spåede, at virksomheden ville dreje nøglen om og gå konkurs. LEGO lagde strukturen om, og det viste sig at være en god beslutning. De vendte skuden, og i dag er LEGO en af verdens største virksomheder.

Hvorfor er LEGO blev så stor? Og hvorfor er der så mange der har gode relationer til LEGO fra deres barndom? Virksomheden har være rigtig dygtig til at plante sig i forbrugerens hjerne, og derved skabt en stor kundebasis. LEGOs formål er at inspirere børn og voksne med barnlige sjæle.

1. redegør for begrebet produktudvikling. Kom herunder ind på hvilke innovationstyper, LEGO gør brug af (produkt, service og procesinnovationer) samt innovationsgraden af LEGOs produktudvikling.

Produktudvikling er en faktor, som alle store virksomheder gør brug af, enten i stor grad eller i lidt mindre grad. Produktudvikling handler i bund og grund om at udvikle sine egne produkter. Udviklingen kan tage udgangspunkt i kundekrav og andre forhold der gør at man kan ændre produktet, så det sælger bedre. Produktudvikling er en vigtig del af LEGOs eksistens, og hvis ikke virksomheden brugte produktudvikling, ville de højest sandsynlig ikke være eksisterende i dag..... Køb adgang for at læse mere

SRO om Legos produktudvikling i Afsætning A og Innovation B

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.