Købsadfærdsanalyse ved bilkøb

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 5
  • 1805
  • PDF

Købsadfærdsanalyse ved bilkøb

Opgaven indeholder en købsadfærdsanalyse af en fiktiv dansk familie (Familien Thomsen), der skal foretage et bilkøb. Den er skrevet i Afsætning A.

Opgaven kommer ind på behov og købemotiv(Beskrivelse af Band Waggon-effekten, Snob-effekten, Thrifty-effekten og Veblen-effekten), købstype og -roller samt beslutningsprocessen.

Lærers kommentar

Meget god, men skal sættes mere i punkt form.

Indhold

Beskrivelse af familien Thomsen
Behov og købemotiv
Købstype
Beslutningsprocessen i familien Thomsen
Købsroller
Diskussion
Kilder

Uddrag

Behov og købemotiv:
Gittes Opel kører egentlig meget fint, og har sjælendt problemer med motoren e.l., så det er ikke et fysisk eller tryghedsbehov.
Gitte har derimod primært et egobehov og sekundært et socialt behov. Gitte vil gerne køre i en ny og smart bil, ligesom hendes veninder og kollegaer gør. Hvis Gitte samtidig også kan vise, at hun har status og hæve sig for dem hun omgås med hendes nye smarte bil, så er hun tilfreds.
Bilen skal dog også fungere upåklageligt, have plads til familien, fyldte indkøbsposer, og veninder, og kunne køre fra A til B uden problemer.

Familiens/Gittes købemotiv er helt klart et socialt købemotiv. Det vil sige at i stedet for at købe bilen på baggrund af rationelle overvejelser og af nødvendighed(funktionelt købemotiv), så ville den blive købt for, at sende et signal til andre mennesker(socialt købemotiv)... Køb adgang for at læse mere

Købsadfærdsanalyse ved bilkøb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.