SRO om Armani og branding

  • HHX 2. år
  • Psykologi B (SRO, Afsætning A)
  • 12
  • 15
  • 3146
  • PDF

SRO om Armani og branding

Se en SRO om virksomheden Armani og branding og identitet. SRO'en består af fagkombinationen Afsætning og Psykologi.

Opgaven indeholder en virksomhedsbeskrivelse og analyse af Armani, købsadfærdsanalyse og valg af målgruppe, vurdering, differentiering og positionering (+ betingelser for vellykket positionering) samt en diskussion.

Opgaven besvarer følgende problemformulering:
”Redegør for begrebet identitet med inddragelse af relevant psykologisk viden. Udarbejd en virksomhedsbeskrivelse af en selvvalgt virksomhed/brand. Du bedes foretage en analyse af købsadfærden ved køb af virksomhedens produkt/brand, med udgangspunkt i en selvvalgt målgruppe. Vurder betydningen for virksomhedens positionering. Diskuter sammenhængen imellem positionering og identitetsdannelse”

Studienets kommentar

Fin opgave med en god sammenhæng mellem de to udvalgte fag.
Godt sprog og god argumentation.

Indhold

Indledning og problemformulering 2
Problemformulering 3
Redegørelse 4
Virksomhedsbeskrivelse 5
Analyse 6
Købsadfærdsanalyse 6
Valg af målgruppe 7
Vurdering 9
Differentiering 9
Positionering 9
Betingelser for vellykket positionering 10
Diskussion 12
Konklusion 12
Bilag 13
Litteraturliste 14

Uddrag

Indledning

"I started assisting the photographer, designing the windows and things."
Sådan startede Giorgio Armani blot 39 år tilbage. I dag er han en af verdens mest anerkendte fashion designere med det verdenskendte brand Armani.
I denne opgave redegøres der for begrebet ‘identitet' samtidig med at en virksomhedsbeskrivelse udarbejdes. Kundernes købsadfærd for brandet “AJArmani Jeans” vil analyseres, hvormed der også foretages en vurdering af virksomhedens positionering.
Da psykologiens element 'identitetsdannelse' hænger sammen med afsætningsbegrebet 'branding', vil dette blive diskuteret efter vurderingen. Opgaven afrundes med en konklusion, der opsummerer opgavens vigtigste pointer og afspejler resultatet af opgaven. Grunden til valget af virksomheden Armani er, at det er en stor og succesrig virksomhed, der specielt er kendt for sin unikke tøjkollektioner og sit mærkværdige brand. Opgaven kan anses som en undersøgelse om virksomheden på markedet, men med særlig fokus på ‘branding og identitet', da det er opgavens primære hovedfokus. Branding har stor indflydelse på individets identitet og der vil derfor blive kigget nærmere på, hvordan en virksomhed som Armani kan påvirke mennesker med høj økonomistatus og sans for højeste mode.

Redegørelse
Begrebet ‘identitet' kan siges at “stamme” fra den eksistentielle psykologiske retning, da der er fokus på at mennesket skal forme sig selv med hensyn til personlighed og identitet. Psykologi retningen “socialpsykologi” kan også definere identiteten, da fokusset ligger på, hvordan individet bliver påvirket af de samfundsmæssige og kulturelle forhold. Postmoderne psykologi hører under psykologiretningen eksistentiel psykologi og betyder socialkonstruktvisme. Postmoderne psykologi blev præsenteret af Kenneth Gergen (f. 1934). Den engelske sociolog Anthony Giddens og den franske sociolog Pierre Bourdieu mener, at menneskets identitet er socialt konstrueret. Psykoanalytikeren Erik Erikson mener, at identiteten blandt andet dannes, når man socialiserer sig ... Køb adgang for at læse mere

SRO om Armani og branding

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette produkt.