Det Gyldne Snit og Kurt Trampedach | SOP

  • HHX 3. år
  • Dansk A, Matematik A, SOP
  • 12
  • 36
  • 8569
  • PDF

Det Gyldne Snit og Kurt Trampedach | SOP

Se her, hvordan et SOP om Det gyldne snit og Kurt Trampedach kan formuleres og bygges op. Denne opgave er et SOP i fagene matematik A og dansk A. Det overordnede emne er det gyldne snit, hvor der matematisk er gjort rede for det gyldne snit, talværdien phi og dennes sammenhæng til Fibonacci-følgen. Endvidere er Binets formel blevet bevist.

I dansk-delen, der hovedsagligt er det analyserende og vurderende niveau, er der under en løbende redegørelse for maleren Kurt Trampedach blevet analyseret tre af hans værker med særligt fokus på hans anvendelse af det gyldne snit.

Studienets kommentar

Studieområdeprojekter på hhx hed tidligere studieretningsprojekter (SRP). Eksemplet her er skrevet som et SRP. Der er enkelte ændringer på de to opgavetyper. I dag skal du fx ikke skrive et engelsk abstract, men et resumé på dansk. De fleste krav er dog ens, så du kan sagtens bruge eksemplet til at få gode idéer til dit SOP.

Den bedste måde at bruge eksemplet er ved at bruge SOP-bogen sideløbende. SOP-bogen er opdateret på alle de nye regler, så du er sikker på at leve op til alle krav.

Indhold

Indledning 3
Det gyldne snit 4
Teorien bag 4
Definition og egenskaber 5
Det gyldne snit – en kort sammenfatning 8
Fibonaccifølgen 9
Liber abaci – en praktisk problemstilling 9
Definition 10
Sammenhængen mellem φ og Fibonaccifølgen 11
Binets formel 13
Fibonaccifølgen – en kort sammenfatning 16
Kurt Trampedach 16
Det første selvportræt 17
Frigørelsen af baggrunden 18
Det gyldne snit i værket 19
Et kig mod fremtiden 20
Trampedachs frie fald 20
Det, der kommer indefra, kan jeg ikke holde ude 21
Et selvportræt af en anden 22
Det illusionistiske rum bliver brudt 23
Det gyldne snit i værket 23
Den depressive Medusa 24
En ny start 25
Flugten til Amerika 26
Den lille maler 27
Et nyt farvespekter 28
Det gyldne snit i værket 29
Tre perioder – én helingsproces 30
Kurt Trampedach – en kort sammenfatning 31
Det gyldne snits anvendelighed 31
Konklusion 32

Uddrag

Indledning

Det gyldne snit er igennem adskillige århundreder blevet anvendt i såvel kunst som i arkitektur, da det af mange betragtes som den ideelle måde at komponere et værk. Da man fik kendskab til det gyldne snit som en talværdi forårsagede det en enorm omvæltning i de græske matematikeres verdensbillede, da de aldrig før havde stået ansigt til ansigt med en aldrig afsluttet, aldrig gentagende decimaludvikling. Enkelte gik endda så vidt at give det navnet ”det guddommelige snit”.

Spørgsmålet er så, hvor meget sandhed der ligger i alt dette. Er det gyldne snit virkelig den ideelle måde at komponere kunst og arkitektur? Er det gyldne snit, matematisk betragtet, så vigtigt et forhold, at det var i stand til at skabe en omvæltning i matematikernes verdensbillede? Er der i det hele taget noget guddommeligt over det? Dette vil blive undersøgt i følgende opgave, hvor matematiske beregninger og gennemgående billedanalyser tjener til en større forståelse af det gyldne snit i sin helhed.

I det følgende vil der matematisk blive redegjort for det gyldne snit. Derefter vil der blive gjort rede for Fibonaccifølgen med henblik på at identificere sammenhængen mellem denne og det gyldne snit. Til dette formål vil der blive udarbejdet en række centrale beviser i forbindelse med Fibonaccifølgen. Herefter vil opgaven fokusere tre malerier af Kurt Trampedach, hvori hans brug af det gyldne snit som kompositorisk princip vil blive fremdraget med henblik på en nærmere analyse. Slutteligt vil det gyldne snits anvendelighed i forbindelse med billedanalyse generelt blive vurderet, og i forlængelse heraf vil der blive taget stilling til dets anvendelse i forbindelse med Kurt Trampedachs værker.

Det gyldne snit

Når der tales om det gyldne snit, er der ikke altid skelnet imellem, hvorvidt det er
- en måde at dele et linjestykke på
- nogle linjer/snit i en billedflade
- en form på et rektangel
- et tal
Uagtet hvilken af disse opfattelser, man ønsker at bestemme, kan man i dag regne sig frem til det ved hjælp af formler. Dog har det gyldne snit optrådt i såvel kunst og arkitektur som i naturen, længe før man var bekendt med det som et egentligt fænomen. Vi vil sande, at det gyldne snit er kendetegnet ved ikke alene at have nogle beundringsværdige matematiske funktioner, men deslige påstås at have en række særlige, harmoniske kvaliteter i billedkomposition og naturen .

Teorien bag

Normalvis tilskrives det gyldne snit grækerne. En anekdote fortæller, at Eudoxos (420-355 f. Kr.), der var matematiker og elev af Platon, en gang gik rundt med en stok i hånden og bad forbipasserende om at sætte et mærke i stokken på det sted, hvor de mente, at den blev delt på den mest harmoniske måde. Efter tilblivelsen af tilpas mange mærker på stokken skulle det vise sig, at de samlede sig om ét punkt – nemlig det, der senere blev kendt som det gyldne snit... Køb adgang for at læse mere

Det Gyldne Snit og Kurt Trampedach | SOP

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.