SRP: Virksomhedsanalyse af Pandora i Afsætning og VØ

Se flere bedømmelser 4 4 4 4 4 4 (5 bedømmelser)
Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Studienet.dk.

Uddannelse

HHX 3. år

Fag

SRP - Studieretningsprojektet (Afsætning A, Virksomhedsøkonomi A)

Karakter

12

Antal sider

25

Antal ord

8409

Filformat

PDF

SRP: Virksomhedsanalyse af Pandora i Afsætning og VØ

SRP'en indeholder en grundlæggende kort beskrivelse af Pandora A/S, og en belysning af Pandoras nuværende produktsortiment. Endvidere indeholder opgaven en analyse af Pandoras rentabilitet, samt en analyse af Pandoras strategiske platform, med det formål at få et grundigt indblik i virksomhedens økonomiske situation og opnå et solidt kendskab til Pandoras interne forhold og strategiske valg de seneste 3-4 år.

Herudover er der i opgaven en analyse af virksomhedens eksterne forhold, og en gennemgang af produktgrupper, og en afsluttende vurdering af fremtidige mulige tiltag for Pandora, således mulighederne udnyttes mest muligt - Opgaven er skrevet med anvendelse af fagene Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A.

Studienets kommentar
Bemærk, bilagene er ikke vedlagt opgaven.
Du kan også få hjælp til dit Studieretningsprojekt i SRP-bogen. Her guider vi dig i alt fra emnevalg og faglige metoder til opbygning af opgaven.
Få den bedste hjælp til SRP med SRP-bogen.

Indhold
Abstract 1.
Indholdsfortegnelse 2.
Indledning 3.
Anvendte metoder i opgaven 3.
Pandoras historie og nuværende situation 4.
Mission og vision 4.
Pandoras Produktsortiment 5.
Pandoras kollektioner fordelt på den samlede omsætning 6.
Pandoras økonomiske situation 7.
Rentabilitetsanalyse 7.
Pandoras strategisk platform 10.
Analyse af Pandoras eksterne forhold (PEST-analyse 10.
Værdikædeanalyse 13.
Porteføljeanalyse 16.
SWOT-analyse 18.
Pandoras strategiske muligheder 20.
Pandoras optimale kundegrupper 20.
Ansoffs vækstmatrix 22
Konklusion 23
L.itteraturliste 25

Uddrag
"Indledning:
Pandora har vokset eksplosivt siden den blev grundlagt tilbage i 1882. Fra år 2009 til 2010 skete der en vækst i omsætningen på hele 92,6%. Men år 2011 har vist sig at være et katastrofalt år for Pandora, der med deres halvårs rengskab nedjusterede forventningerne til år 2011, fra en vækst på 30% til en nulvækst. En overraskende besked der fik Pandoras aktiekurs til at falde drastisk og ødelagde den jævne vækst, Pandora har haft i mange år.

Jeg har behandlet min problemformulering på følgende måde:
• Først i min opgave vil jeg beskæftige mig med en grundlæggende kort beskrivelse af Pandora A/S, for dernæst at belyse Pandoras nuværende produktsortiment.

Jeg vil kort beskrive hver af Pandoras produktgrupper, for senere at kunne belyse Pandoras forskellige smykkekollektioners særlige situation.

• Endvidere vil jeg fortage en analyse af Pandoras rentabilitet, samt en analyse af Pandoras strategiske platformfor. Med det formål at få et grundigt indblik i virksomhedens økonomiske situation og opnå et solidt kendskab til Pandoras interne forhold og strategiske valg de seneste 3-4 år.

Jeg vil derudover analysere virksomhedens eksterne forhold. Ligeledes vil jeg fortage analysere af virksomhedens produktgrupper, for at kunne vurdere Pandoras produkt gruppers nuværende situation. Tilslut vil jeg samle analyse resultaterne i en SWOT-analyse, så jeg kan belyse Pandoras strategiske muligheder.

• Jeg vil derefter vurdere, hvilken målgruppe der i fremtiden vil være den mest optimale for Pandora.
• Tilslut vil jeg vurdere hvilke vækst strategier, Pandora skal anvende i fremtiden for at få Pandoras sortiment til at stemme overens med virksomheden kerneværdier og målgruppe. Jeg vil således foreslå hvilke fremtidige strategier, virksomheden skal anvende, for at kunne udnytte virksomhedens strategiske muligheder optimalt."... [læs mere nu]