Porters Konkurrencestrategier

  • HHX 1. år
  • Afsætning A
  • 10
  • 3
  • 1057
  • PDF

Porters Konkurrencestrategier

En afleveringsopgave om Porters 4 konkurrencestrategier. Opgaven indeholder en beskrivelse af de 4 strategier og eksempler på virksomheder for hver strategi.
Opgaven er opg. 4.9 i opgavehæftet "Afsætning Niveau A Trojka".

Uddrag

1) Porters konkurrencestrategier er 4 mulige strategier, der bruges for at differentiere sig fra konkurrenterne og dermed opnå bedst mulige konkurrencemæssige fordele. Porter opdeler strategierne i 2 dimensioner med hver 2 inddelinger, hvor strategier-ne er de 4 muligheder for kombinering. Han mener nemlig, at valg af strategi er af-hængig af:
• Andel af marked / Målgruppestørrelse
- Lille andel af totalmarked
- Stor andel af totalmarked
• Konkurrencemæssig fordel
- Lave omkostninger
- Unikt produkt
Omkostningsleder:
Strategien ”omkostningsleder” betyder, at virksomheden kører med lave omkostninger sam-tidig med, at de henvender sig til en stor andel af markedet. Man går efter, at tilbyde de billigste priser og holder på den måde konkurrenterne væk. Det er eksempelvis de store dis-countkæder som Netto og Aldi.
Omkostningsfokus:
Dette handler igen om at have lave omkostninger, men man henvender sig kun til en lille andel af totalmarkedet. Dvs. oftest i lokalsamfund, hvor kunderne bor i området. For at hol-de større konkurrenter væk, bliver man nødt til at tilbyde billigere priser. Et godt eksempel på dette er Daglig Brugsen, der ofte er placeret i små byer eller forstæder, hvor der er langt ... Køb adgang for at læse mere

Porters Konkurrencestrategier

[2]
Bedømmelser
  • 01-06-2011
    relativ god beskrivelse af hvad modellen går ud på.......
  • 03-06-2013
    Rigtig god hjælp - hjalp os meget