SRO om TDC i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A

  • HHX 2. år
  • SRO (Afsætning A, Virksomhedsøkonomi A)
  • 10
  • 10
  • 2407
  • PDF

SRO om TDC i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A

Her kan du se et eksempel på en Studieretningsopgave (SRO) i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A, som handler om TDC, hvordan virksomheden agerer på markedet for telekommunikation, de sidste tre års forløb for virksomheden og vækstmuligheder.

Problemstilling
1. Giv en analyse af en børsnoteret virksomhed inden for
a. Industri
b. Handel
c. Transport
d. Service.
I besvarelsen skal inddrages en regnskabsanalyse, Porters generiske konkurrencestrategier samt relevante vækststrategier.

Problemformulering
1. En redegørelse for TDC
2. En analyse af TDC indeholdende konkurrencestrategi, vækststrategi og regnskabsanalyse
3. En vurdering af TDC's fremtidige vækstmuligheder.

Indhold

Abstract 1
Problemstilling 2
Problemformulering 2
Indledning 2
Metodeovervejelse 2
Virksomhedsbeskrivelse 3
Regnskabsanalyse 4
Konkurrencestrategi 7
Vækststrategier 8
Konklusion 10
Litteraturliste 11

Uddrag

Indledning
I opgaven beskrives, hvordan den børsnoterede virksomhed, TDC, agerer på markedet for telekommunikation samt, hvordan deres tre forrige år er forløbet i virksomheden og deres foreløbige samt fremtidige vækstmuligheder er. Der bliver til dette anvendt forskellige analyse modeller, som er med til at belyse samt udlede konklusioner indenfor problemstillingen. Blandt andet bliver der udført en regnskabsanalyse indeholdende en rentabilitetsanalyse, som belyser, hvordan TDC de sidste tre år har klaret sig i forhold til nøgletal. Dernæst vil der blive kigget på konkurrencemæssige strategier, for at fastlægge den strategi, som TDC anvender for at erobre markedet for telekommunikation. Til sidst vil TDC's vækstmuligheder blive analyseret.

Metodeovervejelse
For at analysere virksomheden TDC, er der som ovenfor beskrevet blandt andet blevet udarbejdet en regnskabsanalyse, for at se, hvordan TDC har udviklet sig økonomisk de seneste år. Derudover belyser en regnskabsanalyse også, hvordan TDC har investeret sine penge. Dette giver derfor et godt indblik i, hvordan virksomheden fungerer. Dernæst er der blevet analyseret ved hjælp af Porters generiske strategier, for at finde frem til, hvilke strategier virksomheden anvender for at indtage det effektive marked. Til sidst er virksomhedens vækstmuligheder blevet analyseret ved at kigge på måden TDC førhen har ageret på markedet for telekommunikation, og hvordan de fremadrettet skal gøre det. Analysen af generiske og vækststrategier giver en større forståelse for, hvorfor TDC's økonomiske situation har udviklet sig som den har.

Virksomhedsbeskrivelse
TDC A/S er en dansk børsnoteret handelsvirksomhed, som befinder sig på telekommunikationsmarkedet både indenfor B2B og B2C. TDC er i dag Danmarks største teleselskab med cirka 8,9 millioner kunder indenfor bredbånd, telefoni og tv. De er markedsledere når det kommer til fastnettelefoni, internet og hjemmeunderholdning og har en markedsandel på 60 % sammen med Yousee. De opererer primært på det danske marked, men fungerer også som markedsudfordrer i Sverige, Norge og Finland. For uden førnævnte tjenester, sælger TDC også hardware i form af mobiltelefoner, computere, ipads etc.
Indtil 1997 var TDC (dengang Tele Danmark) statsejet, men solgte 42 % af aktierne til det amerikanske teleselskab Ameritech. I 2008 solgte staten resten af aktierne og TDC var hermed en del af privatiseringen. I 2005 slog fem kapitalfonde sig sammen (Blackstone, Apax, Permira, KKR og Providence) sig sammen og dannede Nordic Telephone Company (NTC), for at opkøbe minimum 90 % af TDC's aktier, så de ikke længere ville være noteret i Københavns børsfond. TDC ville dog kun gå med til at sælge 87,9 % af aktierne, og derfor kan man stadig finde TDC på børsen. NTC valgte i 2010 at... Køb adgang for at læse mere

SRO om TDC i Afsætning A og Virksomhedsøkonomi A

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.