Begreber i Afsætning
Her finder du en gennemgang af en række udvalgte begreber i Afsætning på A- og B-niveau.
Du kan bruge kompendiet til at slå ord og begreber op, som du er i tvivl om. Du kan også bruge det til at genopfriske din viden i Afsætning fx op til eksamen.
Nedenfor kan du se et uddrag af nogle af de begreber vi dækker:
Differentieret oligopol
Et begreb, der beskriver konkurrenceformen på et marked. Der er tale om et differentieret oligopol, når det er et heterogent marked med få store udbydere.
Direct marketing
Direct marketing foregår ved, at virksomheden forsøger at få en dialog med kunden, hvor virksomheden kan målrette sit budskab til den enkelte kunde.
Direkte distribution
Direkte distribution er, når producenten vælger selv at distribuere sine produkter til kunderne.
Dækningsgrad
Dækningsgraden er forholdet mellem en virksomheds omsætning og virksomhedens faste omkostninger.
Eksportbarrierer
Eksportbarrierer er forhold på eksportmarkedet, som virksomheden ikke har indflydelse på, der står i vejen for at eksportere.
Eksportmotiv
En virksomheds årsager til at begynde at eksportere.
Interne reaktive eksportmotiver
Interne reaktive eksportmotiver er ting internt i virksomheden, der tvinger den til at overveje eksport. Den kan fx være ledig kapacitet.
Interne proaktive eksportmotiver
Interne proaktive eksportmotiver er ting internt i virksomheden, der motiverer den til at eksportere. Det kan fx være øget vækst.
Eksterne reaktive eksportmotiver
Eksterne reaktive eksportmotiver er ting i virksomhedens omgivelser, der tvinger virksomheden til at overveje at eksportere. Det kan fx være, at hjemmemarkedet er for lille.
Eksterne proaktive eksportmotiver
Eksterne proaktive eksportmotiver er ting ved virksomhedens omgivelser som virksomheden kan reagere offensivt på. Det kan fx være et stort eksportmarked.
Eksportparathed
En virksomhed bør overveje om den er parat til at eksportere, før den går ind på et nyt marked.
Indirekte distribution
Indirekte distribution er, når producenten vælger at distribuere sine produkter gennem en eller flere mellemhandlere til kunderne.
Internationaliseringsmodeller
Born global-modellen
Born global-modellen er en internationaliseringsmodel for virksomheder, der allerede fra etableringen af virksomheden søger mod eksportmarkeder.
Reborn global-modellen
Reborn global-modellen beskriver internationaliseringen for virksomheder, der ikke startede med at eksportere, men siden har omlagt deres produktion med fokus på eksport.
Uppsala-modellen
Uppsala-modellen beskriver, at virksomheder bevæger sig langsomt ud på eksportmarkedet. Ifølge modellen vil virksomhedernes markedsspredning starte med lande, der minder om hjemmemarkedet, hvorefter man senere vil eksportere til mere fremmedartede lande med større miljøafstand.